Salomonsen, Laila Johansdatter (2011):
Personlig lederutvikling ved Universitetet i Tromsø
Universitetet i Nordland
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/140471
Antall sider:
96
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5314
Disse opplysningene er sist endret:
25/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Fonnålet med denne avhandlingen har vært å studere hvilke holdninger ledere på
Universitetet i Tromsø generelt har til lederutvikling, og personlig lederutvikling spesielt. Det
skilles mellom generell og personlig lederutvikling. Generell lederutvikling har fokus på
praktisk ledelse og rollen som leder, mens personlig lederutvikling er prosessorientert med
fokus på lederen som menneske i lederrollen. Lederutvikling er diskutert som en del av
teorigrunnlag for oppgaven. I tillegg er relevant teori gestaltteorilgestaltpsykologien hvor
relasjoner er det viktigste verktøyet for utvikling, og lederteorier som ofte er brukt som
diskusjonsgrunnlag for hvordan ledelse bør utøves i ulike organisasjoner.
Innsamling av data er basert på en spørreskjemaundersøkelse med både lukkede og åpne
spørsmål. Spørreskjemaet ble sendt ut på e-post til ledere på de 3 offisielle nivåene; rektoratet,
dekanatet og instituttet. I tillegg er også avdelingsdirektører og seksjonsledere inkludert, totalt
126 ledere. Mange ledere har deltatt på interne lederkurs ved Universitetet i Tromsø, og
mange bruker lederteorier aktivt i sin hverdag. Oppgaven viser at det er ulike holdninger til
lederutvikling, men generelt ønsker lederne en eller annen fonn for utvikling og støtte. De
anser det viktig å være i personlig utvikling for seg selv og ønsker også at ansatte er i
personlig utvikling. Lederne utvikler seg best i relasjoner og gir flere signaler på hvilke
områder utviklingspotensialet er størst når det gjelder oppfølging av ledere og grunnlag for
utvikling av interne lederutviklingsprogram. Ledere på nivå 3 har litt forskjellige behov enn
leder på nivå og ønsker lederspesifikke kurs.