Bjugg, Tine T.; Mølderup, Knut Olaf; Stangnes, Alf Martin (2011):
Hvordan er NAV lokal organisert for å sikre en forsvarlig førstelinjetjeneste : en case[-]studie basert på intervju av fire NAV-ledere
Universitetet i Nordland
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/140431/Bjugg_T.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Omtale:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/140431
Antall sider:
91
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5316
Disse opplysningene er sist endret:
25/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Vi har konstatert at NAV lokal har stor frihet til valg av organisering, men NAV sentralt har
angitt klare mål for hva NAV lokalt skal klare å utføre bl.a. ved hjelp av sin organisering
• "Flere i arbeid og aktivitet, fæn'e på stønad.
• Enklere for bmkeme og bedre {jenester tilpasset deres behov.
• En helhetlig, og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning. "
liEn dør inn og ti dører ut"
Utfra det våre informanter uttrykker, kan det se ut som Høybråten har rett i at det er en dør inn
og ti dører ut. Dette kan billedliggjøres med utsagn fra informant i kontor A: "Vi opererer
med ei dør inn, men når vi sender brukeren ut så sier vi at han skal sende det brevet han har i
høyre handa til skanning, det brevet han har i venstre handa til NA V-pensjon og det brevet
han har i ryggsekken til NAV-jorvaltning Mosjøen osv. Vi har fragmentert organisasjonen vår
så mye at vi har ti dører ut".
"En sterk førstelinjetjeneste"
Våre informanter mener at de har en kompetent og forsvarlig førstelinjetjeneste. Dette til tross
for at de mener at kompetansehevingen er dårlig organisert fra sentralt hold. Som informant
fra kontor D sier: "Hvor er det blitt av fagfokllset og rettskildene?" Det er et av de største svik
i NAV. Overordnet kompetanseplan for NAV legger opp til utstrakt bruk av "skulder til
skulder-opplæring". Denne fOffilen å organisere opplæring på, oppleves som god, men viser
seg ikke å holde alene - det trenges noe mer.
Formell struktur: Tre av kontorene har klart definerte team og en organisasjonsplan. Kontor C
har en form for organisasjonsstruktur som gjør at de arbeider mer ut ifra et ad hoc-kratisk
perspektiv. Likevel sitter vi med en formening om at samtlige NAV-ledere har en
organisering informantene mener sikrer en forsvarlig førstelinjetjeneste.
Vi har belyst dette med arbeidsdeling (spesialisering, koordinering og gruppering).
Kompetanse fra de opprinnelige etatene A-etat, trygd og sosial, som betegnes av infonnantene
våre som kontorets spesialistkompetanse. Kontorene samlet sett kan fremstå som generalist.
overfor brukeren, dette fordi spesialkompetansen organiseres i team. Det viser seg vanskelig å
skille klart mellom dette med koordinering og gruppering i våre informantkontor. I forhold til
dette med å få til et helhetlig koordinert tjenestetilbud ut mot brukerne, ser det ut for at alle
våre informantkontor har en organisering som forsøker å sikre dette.
"Beslutningsdyktig førstelinjetjeneste"
Til tross for at NA V har organisert mye av den økonomiske saksbehandlingen i egne
forvaltningsenheter (borte fra brukeren og borte fra NAV lokal), opplever våre informantkOJ;ltor at de har tilstrekkelig beslutningsmyndighet til å gi en forsvarlig førstelinjetjeneste for
å oppnå NAV -refonnens tre overordnede mål:
• Arbeidsretting: Flere i arbeid og aktivitet, færre på stønad
• Brukerretting: Enklere for brukerne, og bedre tjenester tilpasset deres behov
• Effektivisering: En helhetlig, og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning