FORVALTNINGSDATABASEN

Johansen, Øyvind Arnes; Kibsgaard, Isabell (2009):

Strategi for samhandling om sykepleie mellom kommunehelsetjenesten og høgskoler

Høgskolen i Bodø

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/140379/Kibsgaard.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/140379

Antall sider:

110

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5339

Disse opplysningene er sist endret:

31/7 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Det er satt et politisk søkelys på organisering av helsetjenesten gjennom Samhandlingsreformen.
Pasienter skal i større grad behandles i kommunene og da må det skje et mer omfattende
samarbeid mellom fagfolk i kommunene. Dette ønsker vi å se nærmere på gjennom
problemstillingen vår. Vi valgte å snevre inn problemstillingen til å gjelde sykepleie: Hvilke
strategier for samhandling kan utvikles mellom kommunehelsetjenesten og høgskolene Nordland
når det gjelder sykepleiefaglige spørsmål?
For å belyse problemstillingen utførte vi 6 intervjuer hvorav 2 var representanter fra en Høgskole
og de 4 andre hadde tilknytning til kommunehelsetjenesten. Intervjuene viste at det er et klart
sprik mellom kompetanse i kommunehelsetjenesten og det som blir forespeilet i
Samhandlingreformen. Det er derfor et stort behov for i fremtiden å øke kompetansen i
kommunehelsetjenesten for å kunne etterkomme samhandlingsreformen. Dette krever flere
kvalifiserte fagfolk og langt flere helsearbeidere enn hva vi har i dag. Vi har analysert våre
resultater ved å benytte teoretiske modeller fra strategifaget, og da spesielt PEST analyse. Vi har
også benyttet orgaisasjonsteori, ledelsesteori og kommunikasjonsteori. Vår egen bakgrunn som
helsearbeidere og MBA studenter har dannet grunnlaget for vår forskningskompetanse.
Vår analyse viser at det må være et fokus på å øke rekrutteringen til kommunehelsetjenesten i
årene som kommer. Det å skape muligheter for ansatte i kommunehelsetjenesten for å øke sin
egen kompetanse kan virke motiverende og være med på å utvikle kommunehelsetjenesten.
Høgskolen på sin side må være på tilbudssiden og lytte til kommunehelsetjenesten og de
behovene de har. For å få til dette må det skapes arenaer hvor både Høgskolen og
kommunehelsetjenesten er representert og hvor de kan utvikle et samarbeid. Det er liten
kommunikasjon mellom Høgskolen og kommunehelsetjenesten, praksis er en viktig
samarbeidsarena.
Samhandlingsreformen vil kunne utfordre profesjonene. Det er mulig at innholdet i utdanningene
vil bli utfordret i fremtiden for at Høgskolene skal kunne levere kvalifisert kompetanse til
kommunehelsetjenesten. Med den utviklingen vi står overfor vil det bli vanskelig å skaffe nok
arbeidskraft i kommunene og vi kan bli tvunget til å tenke helt nytt i form at hvordan
kompetansebehovet i kommunene skal løses. Kanskje vil samhandlingsreformen medvirke til
sentralisering i distriktene i form av terskelinstitusjoner.
Ledere ved institusjonene er sentrale personer som kan drive frem kompetanseutvikling. Lederne
er med på å sette standarden ved institusjonen og kan dermed bidra til å utvikle tjenestene. Når
lederen er tydelig og setter kriterier for hva lederen ønsker gir det en klar føring og kan gi et
grunnlag for utvikling i den retningen lederen ønsker. Dette krever en organisering slik at lederen
har kapasitet til å jobbe med kompetanseheving.