Solvoll, Gisle; Løvland, Jarle; Samuelsen, Roar (2006):
Kommunestrukturprosjektet i Salten : deltema D : infrastruktur, samferdsel og kompetanse
Nordlandsforskning/Handelshøgskolen i Bodø
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/140145/Solvoll.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Omtale:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/140145
Antall sider:
72
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5345
Disse opplysningene er sist endret:
31/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Denne rapporten er en av 6 delutredninger om framtidig kommunestruktur i Salten. Notatet fokuserer
på regionens samferdselstilbud og transportinfrastruktur.
Avstander
Saltenregionen er stor, noe som innebærer at avstander og kjørtider blir lange. Med utgangspunkt i de
ni kommunesentrene, er det kortest avstand mellom Straumen og Fauske med 16 kilometer, mens det
er lengst avstand mellom Ørnes og Leinesfjord med 305 kilometer.
Pendling
Det er en ikke ubetydelig pendling mellom kommunene i Salten. Alle kommuner i regionen, bortsett
fra Bodø, har negativ nettopendling. Dette innebærer at det er flere personer som pendler ut av
kommunen enn det er personer som pendler inn til kommunen.
Transportinfrastruktur og transporttilbud
Veinettet i Salten på 2 382 kilometer er sentralt for å binde regionen sammen. Ferjetilbudet er viktig
for både interne og eksterne transporter. I og med at alle kommunene i regionen har grense mot sjøen,
er sjøtransport viktig både for personbefordring og godsfrakt. Hurtigbåttilbudet er spesielt viktig i
kommunene Meløy, Gildeskål, Steigen og Hamarøy. På aksen Bodø-Fauske-Saltdal er, for uten
veinettet, togtilbudet sentralt.
Datainfrastruktur
Bredbåndsdekningen i Salten er i dag mangelfull. Dette vil bli bedre i og med at kommunene i Salten i
juni 2005 inngikk en avtale med en bredbåndsleverandør som sikrer at det etableres bredbånd mellom
alle de ni rådhusene i Salten fra januar 2006, samt at mulighetene for bredbåndstilknytning også til
bedrifter og privatpersoner forbedres.
Kommunestruktur og transportbehov
Dersom kommunesammenslåinger på lang sikt medfører endringer i institusjonsstrukturen, vil dette
direkte påvirke reisebehovet til de kommunalt ansatte tilknyttet de aktuelle institusjonene, både i
forhold til reiser til/fra arbeid og tjenestereiser (reiser i arbeid). Kommunesammenslåinger som
innebærer endringer i institusjonsstrukturen, vil også direkte påvirke reisebehovet til brukerne av
tjenestene ved at den eksterne transportavstand mellom brukerne og de offentlige tjenestetilbudene
øker. Således vil en realisering av stordriftsfordeler innenfor kommunal tjenesteproduksjon påføre
innbyggerne et krav om økt mobilitet fordi avstandene til tjenestene øker.
Når det gjelder den fysiske infrastrukturen (spesielt veinettet), så vil investeringer her direkte påvirke
transportavstander og transportkostnader både i forhold til arbeids- og tjenestereiser til kommunalt
ansatte samt innbyggernes reisekostnader for å få tilgang til kommunens ulike tjenestetilbud. I og med
at det er Bodø som framover vil være motoren i utviklingen av regionen, vil alle prosjekter som
direkte styrker kommunikasjonene til/fra Bodø være sentrale uansett framtidig kommunestruktur.
På den annen side vil økt bruk av ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) medføre at
den fysiske plasseringen til kommuneadministrasjonen vil få mindre betydning framover. Når
produksjonen av og tilgangen til de rent administrative kommunale tjenestene øker i omfang, og nye
generasjoner som er fortrolig med og behersker bruk av IKT kommer på banen, vil således behovet for
fysisk kontakt med kommuneadministrasjonen reduseres, noe som i stor grad vil påvirke
transportbehovet til innbyggerne. Således vil utbygging av bredbånd på en del områder kunne
oppfattes som et delvis substitutt til utbygging av den fysiske transportinfrastrukturen.
Planlagte og potensielle investeringer i transportinfrastruktur
Det er flere vegprosjekter som kan ha betydning i forhold til å gjøre Saltenregionen ”tettere”, men det
er kun et fåtall prosjekter som realistisk sett kan startes opp og gjennomføres i løpet av de nærmeste 10 år. Uavhengig av dette, har vi i kapittel 6 beskrevet 9 ulike prosjekter som på ulike måter vil bidra til å
skape en ”tettere” Saltenregion. Disse prosjektene er plassert på kartskissen nedenfor, der det også er
angitt i hvilket avsnitt prosjektene er nærmere beskrevet.
I tillegg til investeringer i den rent fysiske transportinfrastrukturen, vil forbedringer i transporttilbudet
(spesielt hurtigbåt- og bussrutetilbudet) i Salten bidra til å skape en ”tettere” region. I forhold til å
legge forholdene bedre til rette for pendling, er hurtigbåtrutene til/fra Bodø svært viktige.
Avslutningsvis vil vi påpeke at transportinfrastrukturen og samferdselstilbudet isolert sett ikke
favoriserer noen spesiell kommunestruktur i Salten. Framtidig kommunestruktur og kommunal
organisering, vil imidlertid være en viktig premissleverandør i forhold til både investeringer i den
fysiske infrastrukturen samt når det gjelder utviklingen av transporttilbudet.