Jenssen, Jannicke Lie; Øren, Anja (2010):
Basert på Telenors etablering i Bangladesh og Pakistan, hvordan ser fremtiden ut i India? : en analyse av Telenors utfordringer knyttet til etablering i et nytt ukjent marked
Norges Handelshøyskole
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/handle/11250/168807
Antall sider:
101
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Bangladesh, Pakistan, India
NSD-referanse:
5354
Disse opplysningene er sist endret:
31/7 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Formålet med denne utredningen er å identifisere de utfordringene Telenor stod overfor i
Bangladesh og Pakistan, for så å se på hvilke erfaringer de tok med seg videre til etableringen
i India. Avslutningsvis spekulerer vi i Telenors fremtid i det indiske markedet. Utredningen
tar utgangspunkt i Peng (2006) sitt teoretiske rammeverk A Comprehensive Model of Foreign
Market Entries. Vi har imidlertid utvidet modellen til å inkludere Bartlett & Ghoshals
transnasjonale teori. Rammeverket brukes til å belyse Telenors utfordringer, erfaringer og
videre muligheter i India.
Studiets formål er eksplorerende, og vi tar i bruk et multippelt casestudy. Data har
hovedsakelig blitt samlet inn ved hjelp av semi-strukturerte intervjuer med ansatte i ledende
stillinger i Telenor Group. Der vi fant det hensiktsmessig har vi supplert med relevant
sekundærinformasjon.
Funnene våre viser at de erfaringene Telenor har tatt med seg fra håndteringen av
utfordringene i Bangladesh og Pakistan, i stor grad har påvirket og styrket selskapet i deres
etablering i India. Analysen viser imidlertid at den harde konkurransen i markedet gjør at
etableringen i India ikke går som forventet og at Telenors fremtid ser mørk ut. Vi
argumenterer for at det kan være hensiktsmessig for Telenor å gå mot en mer transnasjonal
løsning for å hevde seg i India. Gjennom en slik organisering mener vi at Telenor kan utnytte
sin erfaring og kompetanse, samtidig som de er lokalt tilpasset. Dette kan føre til at de klarer å
differensiere seg og følgelig kapre en større del av markedet.