FORVALTNINGSDATABASEN

Riis, Hanna Altø; Hanevik, Tord (2018):

Forståelse av en digitaliseringsstrategi og dens tilrettelegging for endringer i en organisasjon : en casestudie av Universitetet i Bergen sin digitaliseringsstrategi

Norges Handelshøyskole

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2585978/masterthesis.PDF?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/handle/11250/2585978

Antall sider:

66

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5402

Disse opplysningene er sist endret:

1/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

I studien har vi utforsket hvordan en digitaliseringsstrategi forstås og hvordan den legger til rette for endringer i en organisasjon. For å utforske dette har vi gjennomført en kvalitativ casestudie, hvor det ble benyttet semistrukturerte dybdeintervjuer av fem personer i en utvalgt organisasjon.
Bakgrunnen for valg av forskningsspørsmål er økende digitalisering i samfunnet, som medfører endringer i organisasjoner. Dette har bidratt til fremveksten av et nytt fagområde omtalt som digitaliseringsstrategi. Strategien benyttes for å utnytte mulighetene digitalisering gir samt imøtekomme endringene digitalisering medfører.
Vi finner at de digitale endringene i samfunnet er bakgrunnen for hvorfor en organisasjon utarbeider en digitaliseringsstrategi. Dette for å imøtekomme endrede forventinger og behov kunder og samarbeidspartnere har til en organisasjon. Organisasjoner utarbeider i tillegg en digitaliseringsstrategi for å skape en felles forståelse og retningslinjer for hvordan utnytte mulighetene digitalisering gir.
En digitaliseringsstrategi, i likhet med en IT-strategi, mener vi kjennetegnes som en funksjonsstrategi. Vi finner i tillegg likheter mellom digitaliseringsstrategier og forretningsstrategier, da begge har et overordnet fokus og omtaler langsiktige mål. På bakgrunn av disse funnene mener vi at en digitaliseringsstrategi henter aspekter fra både en IT-strategi og en forretningsstrategi.
Vi finner at det eksisterer usikkerhet og uenighet tilknyttet hva en digitaliseringsstrategi skal inneholde, i form av omfang og detaljgrad. Litteraturen omtaler en digitaliseringsstrategi som en fusjon av en IT-strategi og en forretningsstrategi, men omtaler i liten grad digitaliseringsstrategiens innhold. Kombinasjonen av usikkerhet og manglende litteratur er bakgrunnen for at vi mener en digitaliseringsstrategi ikke kan erstatte både en forretningsstrategi og en IT-strategi.
Et viktig funn i studien fremhever at en digitaliseringsstrategi styrker organisasjonens endringskapasitet. På bakgrunn av at en digitaliseringsstrategi vedtas av styret i en organisasjon medfører dette en legitimering av de digitale endringene strategien fører til. Dette mener vi bidrar til økt gjennomslagskraft og dermed en økt endringskapasitet i organisasjonen.