FORVALTNINGSDATABASEN

Flaten, Cecilie; Lilland, Anette Grov (2017):

Forretningsmodell for lufthavndrift : en casestudie av Avinor

Norges Handelshøyskole

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2486966/masterthesis.PDF?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/handle/11250/2486966

Antall sider:

76

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5409

Disse opplysningene er sist endret:

1/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

De siste årene har stadig flere flyplasser blitt bygget ut som handelssentre og er i økende
grad avhengig av inntekter fra kommersiell virksomhet. Høyere krav fra myndigheter,
passasjerer, flyselskaper og andre aktører fører til utfordringer knyttet til
forretningsmodellen for drift av lufthavnene. Denne utredningen har til hensikt å avdekke i
hvilken grad dagens modell for lufthavndrift er optimal for flypassasjerer. Dette vil vi
vurdere gjennom en casestudie av Avinor.
Utredningen har kartlagt hvordan Avinor innhenter inntekter ved å utnytte den tosidige
dynamikken mellom flypassasjerene og de kommersielle aktørene, i likhet med
kjøpesenterdrift. Vi har avdekket at flypassasjerene blir subsidiert av kommersielle inntekter,
noe som resulterer i billigere billetter for flypassasjerene. Kommersiell virksomhet medfører
et bredere vare- og tjenestetilbud på lufthavnene. Kjøpesenterdriften kan imidlertid oppleves
som negativt ved kjøpepress og økt tidsbruk på lufthavnene. I tillegg til at det økende
taxfree-salget undergraver Vinmonopolets stilling som et alkoholpolitisk virkemiddel, vil
lave avgifter forårsake miljøskadelig reisevirksomhet.
Vi har avdekket at utviklingen i Samferdselsdepartementets roller har medvirket til Avinors
behov for kommersiell inntjening. Som følge av dette har vi sett tendenser til
overinvesteringer i kommersielt areal på store lufthavner. For å redusere noen av de negative
konsekvensene knyttet til taxfree-salget, fremmer vi et forslag hvor Vinmonopolet overtar
driften av det avgiftsfrie alkoholsalget. Flypassasjerer vil fortsatt finansiere lufthavndriften i
stor grad gjennom tilgang på avgiftsfritt salg, men trusselen mot Vinmonopol-ordningen
bortfaller. Videre vil denne løsningen trolig innebære billige flybilletter og et godt rutetilbud,
og kjøpepresset antas å reduseres noe med Vinmonopolet som taxfree-operatør.
På bakgrunn av våre hovedfunn kan vi konkludere med at Avinors forretningsmodell til en
viss grad er optimal for flypassasjerene, men har forbedringspotensialer. Vi mener det er
grunn til å hevde at modellen kan forbedres ved at Vinmonopolet overtar driften for taxfreesalget
av alkohol. Fremover bør det åpnes opp for konkurranse ved flere tjenestetilbud, slik
at flypassasjerene møter et lavere prisnivå på lufthavnene. For å redusere Avinors behov for
kommersiell inntjening, bør det vurderes om de samfunnspålagte oppgavene som enkelt kan
knyttes til en bruker, skal betales av den aktuelle brukeren.