Holberg, Erlend; Willard, Ådne Thorsrud (2016):
Markedssegmentering innenfor telekommunikasjonsbransjen : en studie om hvordan Telenor Norge AS segmenterer sine kunder.
Norges Handelshøyskole
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/handle/11250/2403548
Antall sider:
99
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5415
Disse opplysningene er sist endret:
2/8 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Aktøren Telenor Norge AS eier i dag operatører som Telenor, Djuice og Talkmore. Aktøren
kontrollerer til sammen 51 % av det norske mobilmarkedet. Problemstillingen i oppgaven er:
Hvordan differensierer Telenor, Talkmore og Djuice sine tjenester, og hvilke strategier
benytter disse operatørene for å segmentere privatkunder i det norske
telekommunikasjonsmarkedet?
Telenor fremstår som den dyreste operatøren sammenlignet med Djuice og Talkmore. For en
høyere pris får kundene tilleggstjenester som mobilbutikk og skytjenester. Samlet skal dette
gi en kvalitetsfølelse. Djuice og Talkmore er nettbaserte operatører med lavere priser enn
Telenor. Alle operatørene tilbyr ulike abonnementspakker med innhold som appellerer
forskjellig til kundens preferanser. Dette er en form for andregrads prisdiskriminering.
Konsumenten velger selv det produktet som passer best og belastes samme pris som kunder
med like valg. Samtidig kan vi se at Telenor og Talkmore tilbyr produkter for dem under 21
år. Dette er en form for tredjegrads prisdiskriminering, hvor operatøren avgjør hvilke kunder
som skal kunne kjøpe tjenesten på bakgrunn av eksogene faktorer. Desto flere
segmenteringer operatøren evner å lage, desto større samfunnsøkonomisk overskudd tilfaller
produsenten, gitt at det ikke forekommer arbitrasjehandler eller marginalkostnaden overstiger
marginalinntekteten.
Vi har foretatt en spørreundersøkelse for å kartlegge kundenes preferanser og
kundekarakteristika. Resultatene viser at Telenorkundene har lavest priselastisitet, etterfulgt
av Djuice og Talkmore. Telenorkundene har også lavest preferanser for billige priser på
abonnementet. Samtidig kan vi se at Telenorkunder verdsetter hjelp i mobilbutikk og
skytjenester mer enn Djuice og Telenorkunder, noe som antyder at Telenor Norge AS har
differensiert operatørene på en hensiktsmessig bra måte. Videre har vi forsøkt å kartlegge
bruken av spesialavtaler i bransjen. Dette er et forsøk på en tilnærmet førstegrads
prisdiskriminering, noe som vil gi en enda større del av konsumentoverskuddet til
produsentene. Spørreundersøkelsen hadde 862 respondenter, og 264 av disse var privatkunder
innen Telenor Norge AS.
TeliaSonera Norge og Telenor Norge AS besitter en markedsandel på 89 %, og aktørene eier
operatører med visse likhetstrekk på tvers av eierforholdet. Disse likhetstrekkene kan
observeres i produkter, tjenester og priser. Produktene blir utformet slik at operatørene kan konkurrere med hverandre eksternt på tvers av aktørene, samtidig som de forsøker å hindre kannibalisering.