FORVALTNINGSDATABASEN

Pedersen, Anniken Teres (2014):

Beyond Budgeting i Posten : en kvalitativ studie av hvorfor og hvordan selskapet implementerer og bruker en styringsmodell inspirert av Beyond Budgeting

Norges Handelshøyskole

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/222609/Masterthesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/handle/11250/222609

Antall sider:

115

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5430

Disse opplysningene er sist endret:

2/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Denne utredningen tar for seg innføringen av en ny styringsmodell, inspirert av Beyond
Budgeting, i Posten. I en kvalitativ studie søker jeg svar på følgende hovedproblemstilling:
Hvorfor og hvordan implementerer og bruker Posten en ny styringsmodell?
I studien har jeg sett på hvorfor selskapet har valgt å endre styringsmodell, hvordan
implementeringen er gjennomført og den praktiske bruken av modellen. I tillegg er sterke og
svake sider ved modellen kartlagt. For å svare på spørsmålene har jeg valgt ut to divisjoner
med ulik virksomhet: Post og Logistikk Norge. Informantene har i hovedsak økonomiroller,
hvilket innebærer at de har god kjennskap til styringen i selskapet. For å sikre nyanserte data
er tre ulike nivåer representert, henholdsvis konsernledelsen, divisjonsnivå og enhetsnivå.
På bakgrunn av intervjuene konkluderer jeg med at omgivelsene rundt selskapet og ulike
sider ved budsjetter som styringsverktøy har vært avgjørende for endringen. Den nye
modellen svarer i stor grad på opplevde problemer, men har også noen svakheter. Jeg fant at
den kan være vanskeligere pedagogisk, at det er en konflikt mellom mål og prognose,
problemer knyttet til atferd og politikk kan forekomme, samt at Posten opplever problemer
knyttet til å finne optimale KPIer.
Det ser ut til at implementeringen kan karakteriseres som vellykket. Følgende
suksesskriterier er funnet gjennom empiri og teori:
1) gi ansatte tid til å la modellen synke inn
2) involver markedssiden i selskapet
3) forstå modellen, kommuniser, samt sett den inn i kontekst
4) lag eller implementer gode støtteverktøy
5) oppmuntre til å handle i tråd med modellen og dens begreper
Mening, makt og moralske koder i selskapet, gjennom menings-, dominerings- og
legitimeringsstrukturen, er i varierende grad endret som følge av hvordan modellen brukes.
Overnevnte svakheter og gammel tankegang kan by på utfordringer i forhold til hva som gir
ansatte mening, samt de moralske kodene for atferd.