FORVALTNINGSDATABASEN

Burema, Anne Maria; Jalland, Kaja Syse (2022):

Hvordan overlever innovasjonen i veletablerte selskaper? : et casestudie av Posten Norge AS

Norwegian University of Life Sciences, Ås

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/bitstream/handle/11250/3007779/BuremaJalland2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/3007779

Antall sider:

85

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5511

Disse opplysningene er sist endret:

8/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Bakgrunn: Selskaper står overfor en rekke nye utfordringer i dagens digitale og raske endrende samfunn. For å håndtere dette må de kunne håndtere endringer raskere og tilpasse nye trender. Hvordan selskaper evner å innovere påvirker denne endringsmuskelen, men innovasjon er ikke like lett for alle. Store selskaper møter ofte på en del barrierer når de skal implementere innovative metoder eller tankesett da de er tunggrodde og har store systemer.
Hensikt: Formålet med denne oppgaven er å gi en bedre forståelse av hvordan store selskaper kan håndtere ulike barrierer som hindrer deres innovative kapabiliteter. Oppgaven er basert på kartleggingen av ulike barrier (Carlgren et al., 2016 ; Cinar et al., 2019 ; Clausen et al., 2019) og hvordan enkeltindivider og ledere (Clark, 2020) kan påvirke disse. Slik har vi forsøkt å svare på vår problemstilling: På hvilken måte møter og bryter et veletablert selskap som Posten Norge AS ulike barrierer knyttet til innovasjon og hvordan kan andre selskaper i lignende situasjon ta læring fra det de gjør?
Metode: Gjennom en kvalitativ tilnærming og Gioia-metoden har vi gjennomført et enkelt casestudie basert på 15 intervjuer med ansatte hos Posten.
Funn og analyse: Funnene i denne oppgaven indikerer at Posten er et selskap som møter på mange av de samme barrierene som litteraturen presenterer. De ansatte hos Posten ser alle verdien av avdelingen «digital innovasjon», og hva denne opprettelsen har medført. I tillegg kommer det frem at nye prosjektmetoder også krever nye resultatmålinger. Dette er en spesiell barriere som tydeliggjøres når prosjekter utviklet med agile arbeidsmetoder skal overføres til en avdeling som ikke har dette fokuset. Ofte mister prosjektet verdien sin slik. Usikkerhet hos ansatte oppstår som regel når de føler seg utrygge på posisjonen sin og/eller mangler god støtte fra lederen. Posten utdanner agile coacher i 2022 og vi ser for oss at disse kan ha stor positiv effekt om de brukes der de trengs mest. Dette kan også indirekte bidra til å øke den entreprenørielle læringen hos de ansatte.