Thomassen, Heidi Sunde (2014):
Aksjonsbasert utdanning : en studie av entreprenørskapsutdanningen ved Chalmers, og hvordan denne modellen kan forbedre læringsutbyttet på master i entreprenørskap og innovasjon på NMBU
Norwegian University of Life Sciences, Ås
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/217304
Antall sider:
69
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5527
Disse opplysningene er sist endret:
8/8 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Utdanning innen entreprenørskap og innovasjon er en økende trend, og NMBU har tilbudt sitt masterprogram siden 2008. Denne oppgaven har som formål å se om mer praktisk undervisning i master i entreprenørskap og innovasjon kan gi økt praktisk læringsutbytte for NMBU-studenter.
Jeg har gjennomført et kvalitativt case-studie der Chalmers Entreprenørskole i Gøteborg er caset. Caset er valgt fordi Chalmers er ledende i Norden på entreprenørskapsutdanning. NMBU kan dra fordeler av å se på denne masterutdanningen, og videreutvikle sitt eget masterprogram, spesielt innenfor aksjonsbasert utdanning. Datainnsamlingen er basert på intervjuer med studenter på Chalmers og NMBU for å kartlegge læringsutbyttet av utdanning innen entreprenørskap.
Jeg fokuserer på viktigheten av et teoretisk grunnlag i entreprenørskap, praktisk undervisning og kreative metoder. Dette er alle viktige elementer på både Chalmers og NMBU. Hovedfunnene i oppgaven viser at studentene på NMBU ønsker med praksis i studiet sitt, men at de ikke nødvendigvis vil starte bedrift i studietiden.
Studentene på Chalmers har høgt læringsutbytte av aksjonsbasert utdanning, og også NMBU-studenter vil dra nytte av at masterprogrammet legger inn flere praktiske elementer i tillegg til Gründerskolen.
En tilpasset versjon av Chalmers undervisningsmodell gjør at studenter på NMBU får bedre innsikt og forståelse for entreprenørskap, og det som venter dem etter fullførte utdanning.