FORVALTNINGSDATABASEN

Ruud, Truls Ivar; Vaitkuviene, Kristina (2023):

Lederes påvirkning på medarbeideres arbeidsprestasjoner i NAV- kontor

Handelshøyskolen BI

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://biopen.bi.no/bi-xmlui/bitstream/handle/11250/3100023/MAN%205039_10.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://biopen.bi.no/bi-xmlui/handle/11250/3100023

Antall sider:

65

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5550

Disse opplysningene er sist endret:

9/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Vi ønsket å finne ut hvordan to dimensjoner, ulike kvaliteter (Kuvaas et al., 2012) av LMX-lederstil, påvirker tjenestekvalitet og arbeidsinnsats for medarbeidere på NAV-kontor. En god relasjonell leder -medarbeider relasjon (SLMX) påvirker, i tråd med vår hypotese, arbeidsinnsats og tjenestekvalitet positivt. Det gjelder også, som forventet, opplevelsen av autonomi og selvstendighet til å løse oppgavene. Vi finner også støtte for at indre motivasjon kan bli styrket av en god relasjonell lederstil.
Hovedtyngden av ledelse som utøves i NAV-kontorene i dette fylket fremstår som tillitsbasert. Medarbeidere rapporterer gjennomgående høy score på relasjonen til sine ledere og har høy score også på autonomi og indre motivasjon. Likevel er det også en del medarbeidere som indikerer at de tydelig er mer påvirket av transaksjonell, ELMX-ledelse, med de redegjorte utfordringer det kan gi som konsekvens for innsatsen og motivasjonen hos medarbeidere.
Vi anbefaler at det gjennomgående fokuseres på viktigheten av tillitsbasert ledelse og hvorfor en slik ledelse er viktig for organisasjoner/NAV. Det anbefales at dette perspektivet inkluderes i alle prosesser i forbindelse med lederrekruttering og lederopplæring/-utvikling, samt i oppfølging/dialog med ledere etter medarbeiderundersøkelser og i andre dialog- og rapporteringsarenaer i etaten.