FORVALTNINGSDATABASEN

Andreassen, Kjetil; Watterud, Elling; Herdlevær, Lars Jørgen (2019):

Hvordan kan digitalisering/dataverktøy gjøre transporten for Bring mer effektiv?

Handelshøyskolen BI

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://biopen.bi.no/bi-xmlui/bitstream/handle/11250/2620091/2253808.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://biopen.bi.no/bi-xmlui/handle/11250/2620091

Antall sider:

59

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5565

Disse opplysningene er sist endret:

9/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

I samarbeid med BCI utland og Fjordline er følgende besvarelse skrevet, og tar for
seg sentrale temaer innenfor digitalisering av transporten. Oppgavens formål er å
se på hvor mye av dokumentasjonen som er papirdrevet, og hvor godt de bruker
digitale verktøy i selskapet. Videre håper vi på å tilføre bedriften en økt forståelse
for fordelene med fremgang i digitaliseringsprosessen, samt hvordan papirer kan
erstattes med elektroniske dokumenter. Vi har dermed formulert følgende
problemstilling:
«Hvordan kan digitalisering/dataverktøy gjøre transporten for Bring mer
effektiv?»
Innledningsvis har vi tatt for oss bakgrunn for tema, generell informasjon om
selskapet, samt hvorfor problemstillingen er aktuell for oppgaven. Avslutningsvis
i innledningen har vi satt en avgrensning for oppgaven som belyser hvilken
temaer vi skal analysere.
Et av funnene våre viser til at bedriften bruker flere ulike datasystemer. Disse
systemene hadde tilhørighet fra de mindre selskapene de kjøpte opp. Dette har vist
seg å være problematisk når det kommer til kommunikasjon av viktige
dokumenter som skal sendes internasjonalt. Fra dybdeintervjuene fikk vi også vite
at datasystemene ikke kommuniserte med hverandre, og at mye av informasjonen
som kommer fra utland må skrives ut og skannes inn på dataene igjen med riktig
filformat.
Under møtene fikk vi informasjon om et ERP-system kalt BluJay. Det skal bidra
til at kommunikasjonen forbedrer seg internasjonalt ved direkte kommunikasjon
mellom partene. Systemet kan utbedre strekkodelapper som håndterminalene kan
lese uavhengig av hvilket land koden kommer fra.
Noen av de mest avgjørende funnene våre er knyttet til en av leverandørene til
Bring, nemlig Fjordline. Vi ser at det er flere problemer Fjordline møter på som
gjør at de tar en høyere pris per løstralle for Bring enn for andre transportfirmaer,
grunnet lite struktur i dokumentene deres og et lite moderne digitalt system hos
Bring. Fjordline har gitt oss informasjon om hvordan de kunne tenke seg en endring ved sending av data og papir mellom partene. Hvis Bring klarer å endre
dette har de mulighet til å oppnå en kostnadsreduksjon per løstralle med Fjordline.
Vi har derfor kommet med forslag i oppgaven på hvordan de kan løse dette.
Vi har også kommet med forslag om andre digitale verktøy som kan
implementeres av Bring hvis de får et integrert data system.
Ved at BCI utland tar i bruk det nye datasystemet «BluJay», som erstatter de
fem nåværende systemene deres, kan dette få betydning for kostnader på terminal,
kontor og hos deres leverandører. Videre har vi sett at de digitale endringene på
terminalen og hos leverandørene kan generaliseres på minimum tre steder hos
Bring.