FORVALTNINGSDATABASEN

Holand, Ida Kristine; Skage, Kine Midtun (2017):

Informasjonskampanje for Folkehelseinstituttet og HPV-vaksinen

Handelshøyskolen BI

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://biopen.bi.no/bi-xmlui/bitstream/handle/11250/2466688/1682413.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Omtale:

https://biopen.bi.no/bi-xmlui/handle/11250/2466688

Antall sider:

67

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5576

Disse opplysningene er sist endret:

9/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

I vår bacheloroppgave i PR- og markedskommunikasjon har vi valgt å utvikle en
informasjonskampanje for Folkehelseinstituttet (heretter kalt FHI) og HPVvaksinen.
I januar 2016 ble det vedtatt at kvinner født 1991 og senere skal bli
tilbudt HPV-vaksinen gratis. Tilbudet er toårig og går fra 1.11.2016-01.11.2018.
Fokuset i denne oppgaven ligger på å spre informasjon om vaksinen, fremfor å
overtale målgruppen til å ta vaksinen. Beslutningsproblemet vårt er derfor
”Hvordan kan FHI formidle kunnskap om HPV-vaksinen til målgruppen, slik at
de kan fatte veloverveide valg?” Den definerte målgruppen er todelt. For det
første har vi kvinner født 1991-1996 som tidligere ikke har mottatt tilbud om
gratis HPV-vaksine. I tillegg har vi kvinner født 1997 og senere som tidligere har
takket nei til vaksinen gjennom barnevaksinasjonsprogrammet.
I oppgaven starter vi med å presentere bakgrunnen for kampanjen og hovedmålet;
FHI ønsker at målgruppen skal besitte informasjon om vaksinen, samt når den vil
være gratis, slik at de kan ta avgjørelsen basert på kunnskap. Fokuset ligger
derfor på informasjonsdeling, og ikke overtalelse og påvirkning. Herunder har vi
delmålet ”Sikre at kvinner født 1991 og senere er kjent med tilbudet innen det
første året av det toårige vaksinasjonsprogrammet (innen 1.11.2017)”. Vi
gjennomførte videre en situasjons- og medieanalyse før vi gikk videre med
kvalitativ og kvantitativ forskning i form av fokusgrupper og spørreundersøkelser.
Vi fant ut at vi måtte endre på delmålene for å gjøre de spesifikke, målbare og
oppnåelige, og la til ytterligere to delmål som omhandlet informasjonsspredning.
Videre har vi valgt ulike handlings-, kommunikasjons- og budskapsstrategier som
vil være hensiktsmessige for kampanjen.
Basert på funnene i analysen presenterer vi fire ulike taktikker som FHI kan
gjennomføre for å øke kunnskapsnivået til målgruppen når det kommer til HPVvaksinen.
Disse taktikkene handler om å oppsøke målgruppen der de er, aktivisere
sosiale medier som Instagram, samt presseomtale og foredrag. Konklusjonen er at
FHI aktivt må jobbe med å oppsøke målgruppen der de er, både fysisk og
gjennom sosiale medier og gjøre informasjonen relevant for dem – på deres måte.