Dara, Ellyia (2020):
Endringsledelse - en casestudie av et NAV-kontor
OsloMet-Storbyuniversitetet
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Omtale:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/9382
NSD-referanse:
5582
Disse opplysningene er sist endret:
9/8 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Denne masteroppgaven omhandler omstillingsprosessen fra en todelt ledermodell til én ledermodell på ett
spesifikt NAV-kontor i Oslo. Den ser på hvordan prosessen har påvirket de ansatte når det gjelder selve
oppslutningen rundt endringen i tillegg til motstand mot endring. Jeg har tatt i bruk teorier om
organisasjonsendring, lederstil, organisasjonsmodeller, kommunikasjon, oppslutning og motstand. Det
teoretiske perspektivet er med på å bidra til økt kunnskap om i hvilken grad det har eksistert en oppslutning
og/eller motstand mot endring samt hvordan det er blitt håndtert av NAV-kontoret i denne undersøkelsen.
Undersøkelsen har et casedesign, hvor de empiriske dataene baseres på en kvalitativ metode i form av
fem dybdeintervjuer. Jeg vurderte dette som det beste alternativet for å kunne besvare min problemstilling:
Hvordan har omstillingen fra en todelt ledermodell til én ledermodell påvirket de ansatte og hva slags
motstand og oppslutning er registrert i denne omstillingsprosessen?
Samtlige intervjuer er transkribert, og relevante funn er analysert og tolket opp mot problemstillingen. Mine
funn viser at (lederne i organisasjonen) benyttet seg av kommunikative verktøy og at det var en planlagt,
styrt endring gjennom hele prosessen. De fleste ansatte har vært positive til omstillingsprosessen, selv om
enkelte har uttrykt kritikk og usikkerhet. Undersøkelsen tyder også på at det å gå fra en todelt ledelse til en
enhetlig ledelse kan ha gjort hverdagen lettere for de ansatte, samtidig som en enhetlig ledelse også har
sine utfordringer ved at de må forholde seg til begge styringslinjer (stat og kommune).