FORVALTNINGSDATABASEN

Frøyland, Kjetil; Fossestøl, Knut (2014):

Inkludering av ungdom i skole eller arbeid - 2

Oslo: Arbeidsforskningsinstituttet ved HiOA

Publikasjonstype:

Rapport

Fulltekst:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/20.500.12199/6235/r2014-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/20.500.12199/6235

Antall sider:

284

ISBN-nummer:

978-82-7609-335-3

ISSN-nummer:

0807-0865

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5614

Disse opplysningene er sist endret:

14/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Arbeidsforskningsinstituttet fikk høsten 2011 i oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet å evaluere et pågående utviklingsarbeid rettet mot utsatt ungdom i 13 ulike prosjektområder. Fra 2012 kom to nye prosjektområder med i evalueringen slik at den nå omfatter 15 områder. Dette er andre delrapport fra evalueringen. Rapporten gir et foreløpig bilde av hvem ungdommene som får bistand er, hva slags resultater de oppnår, NAV-kontorenes arbeid, hvilke tiltak og metoder som benyttes, samt hvordan NAV og andre instanser samarbeider og samordner innsatsen. Prosjektene er forankret i NAV-kontoret. Sentrale samarbeidsaktører er oppfølgingstjenesten, skoler, tiltaksleverandører, næringsliv, barnevern og ulike kommunale instanser. Målgruppe er ungdom i alderen 14-25 år som blant annet står i fare for å utvikle rusmiddel- eller atferdsproblemer, eller som står i fare for å falle ut eller allerede har falt ut av videregående opplæring. Omtrent 1500 ungdommer er så langt rapportert å ha fått bistand gjennom prosjektene. 2 av 3 del­takere er menn. Omtrent 14 % er innvandrere, men det er store variasjoner mellom prosjektene. 54 % av deltakerne er i aldersgruppen 16-19 år. Det store flertallet av ungdommene har ikke fullført videregående skole. Mange sliter med psykiske vansker av ulik art eller andre problemer. Nesten en av fire har vært i kontakt med barnevernet. Ungdommene opplever å ha fått hjelp til mye gjennom bistanden fra prosjektene. 28 % av deltakerne ser så langt ut til å fortsette på skole etter prosjektslutt. 30 % fortsetter i et NAV-tiltak. 17 % ser ut til å være i hel- eller deltidsarbeid etter prosjektdeltakelse. Mange flere er i arbeid etter prosjektdeltakelse enn før (fra 3 % til 17 %). Mange flere er i NAV-tiltak etter enn før (fra 7 % til 30 %). Viktige virkemidler i arbeidet med utsatt ungdom ser blant annet ut til å være god forankring av arbeidet lokalt, etablering av tverrfaglige samarbeidsfora, tett oppfølging av ungdommer og skole/arbeidsplasser.