Olsen, Anne Celine Vik (2015):
Styring i NAV – hva gir resultater? En kartlegging og analyse av resultatstyring i store NAV-kontorer
Høgskolen i Oslo og Akershus
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/3094/Olsen.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Omtale:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/3094
Antall sider:
67
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5691
Disse opplysningene er sist endret:
14/8 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Denne studien analyser resultatstyring i offentlige partnerskap. Gjennom semi-strukturerte intervjuer og dokumentgjennomgang, har studien kartlagt styringsgrep i store NAV-kontorer og sett nærmere på om det er sammenheng mellom valg av styringsgrep og resultatoppnåelse. NAV-kontorene er organisert som et partnerskap mellom stat og kommune. I møtet mellom de to styringslinjene skapes det er mulighetsrom, som også kan sees på som et brudd i den hierarkiske statlige styringen. Undersøkelsen viser at lederne ved store NAV-kontorer samtidig har fått og aktivt tatt det handlingsrommet som følger av partnerskapsmodellen. Kartleggingen viser at styring av store kontorer med enhetlig ledelse er preget av de sentrale styringsmodellene, men ulikheten viser seg i styringsgrad og bruk av verktøy. Denne ulikheten synes muliggjort av frihet og tillit mellom NAV-ledere og partene i de lokale partnerskapene. Tilnærmingen til styringsverktøy lokalt virker pragmatisk og kontekstuell, men ikke nødvendigvis tilfeldig eller vilkårlig. En utstrakt pragmatisme ser ut til å være nødvendig for å løse oppdraget som kontorene er gitt. Det er ikke tilstrekkelig grunnlag for å slå fast at noen styringsgrep gir bedre resultater enn andre. Undersøkelsen gir imidlertid indikasjoner på at NAV-leders bakgrunn kan påvirke resultatoppnåelsen på henholdsvis statlige og kommunale tjenester.