Skinnarland, Sonja; Lindberg, Ragnhild (2013):
NAV - litt bedre enn i går? : kollegaveiledning som arena for mestring og refleksjon
Høgskolen i Oslo og Akershus
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/1658
Antall sider:
65
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5694
Disse opplysningene er sist endret:
14/8 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Vi gjennomførte kollegaveiledning i grupper ved utvalgte NAV-kontor i Oslo i tidsrommet oktober til desember 2012. Målsetningen med veiledningsgruppene var å undersøke om læring kunne oppnås ved en arena for mestring og læring gjennom individuell og kollegial refleksjon i grupper. Vi prøvde ut en metodikk som tidligere er gjennomført som prosjekt ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) blant frontlinjeansatte i servicenæringen. Undersøkelsen ble gjennomført blant sikkerhetskontrollører ved to flyplasser i Norge. Hensikten var å se om metodikken kunne ha praktisk overføringsverdi for veiledere ved NAV-kontor. Gjennom denne metodikken fikk deltakerne rom for å reflektere over utfordrende episoder og handlingsmønstre. Vi foretok datainnsamling ved hjelp av spørreskjema før og etter kollegaveiledning i grupper, ved observasjoner av gruppene og ved personlige intervjuer. Ved hjelp av AFIs metodikk reflekterte informantene over erfaringer fra samhandling med andre aktører og satte gjennom dette ord på handlingsmønstre, holdninger og taus kunnskap.
Vår konklusjon er at metodikken for mestring og læring gjennom refleksjon i mestringsgrupper var overførbar til veiledere ved NAV-kontor i vår undersøkelse. Informantene våre uttrykte at de på flere områder økte opplevelsen av mestring og læring gjennom refleksjon over egen praksis. Gjennom tilgang på en arena for erfaringsutveksling med kolleger, ut over saksrelaterte og faglige utfordringer, fikk de flere handlingsalternativ og verktøy som vil kunne være av praktisk nytteverdi i den daglige samhandlingen med brukere og andre aktører. Vår forsiktige konklusjon er at arenaer med slike gruppeprosesser på sikt kan bidra til å styrke NAV som lærende organisasjon.