FORVALTNINGSDATABASEN

Steskal, Darina; Holmås, Tor Helge (2020):

Utdanning som tiltak og aktivitet for brukere i NAV

Norce

Publikasjonstype:

Rapport

Fulltekst:

https://norceresearch.brage.unit.no/norceresearch-xmlui/bitstream/handle/11250/2724381/Rapport%2bNORCE%2bsamfunn%252C%2b40-2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://norceresearch.brage.unit.no/norceresearch-xmlui/handle/11250/2724381

Antall sider:

90

ISBN-nummer:

978-82-8408-132-8

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5794

Disse opplysningene er sist endret:

16/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Formålet med denne delrapporten er å gi kvantitativ kunnskap om ordinær utdanning som arbeidsrettet tiltak for personer med nedsatt arbeidsevne og ordinær utdanning som aktivitetskrav for mottakere av overgangsstønad. Vi bruker norske administrative data for perioden 2004–2018. Vi finner at det har vært en stor nedgang i både absolutt og relativ bruk av ordinær utdanning for begge brukergrupper, men større for personer med nedsatt arbeidsevne. Endringene i sammensetning av brukergruppene ser ikke ut til å kunne forklare denne nedgangen. Fullføringsgraden er relativt lav – omtrent 50 prosent for utdanninger på videregående opplæringsnivå og omtrent 30 prosent for høyere utdanninger. Det er stor variasjon i fullføringsgrad mellom fagfeltene. Det å fullføre utdanning er forbundet med høyere sannsynlighet for å være i arbeid for nesten alle fag (på begge opplæringsnivå). Regelverksendringene fra 2012 og 2016 ser ikke ut til å ha noen påvirkning. Deltakerne er ganske geografisk mobile med hensyn til hvor de tar utdanning, men ikke så mye med hensyn til hvor de bor etter utdanning.
Første delrapport: Bruk og virkning av utdanning i arbeidsmarkedspolitikken i Norden, av Darina Steskal, http://hdl.handle.net/11250/2626435