FORVALTNINGSDATABASEN

Stålesen, Kristoffer Bennichmann (2018):

Motivasjonspåvirkning i veiledning : En kvalitativ studie om hva som påvirker unge arbeidslediges motivasjon i veiledningen hos NAV

University of Agder

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2564904/St%c3%a5lesen%2c%20Kristoffer%20Bennichmann.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/2564904

Antall sider:

114

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5821

Disse opplysningene er sist endret:

16/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Arbeidsledigheten har de siste årene vært relativt høy, og veiledning er en mye brukt arbeidsmetodikk for å hjelpe arbeidsledige ut i jobb. Det er spesielt to grupper som er overrepresentert i ledighetsstatistikken; ungdom og innvandrere. Fra 2018 kom det en ny landsdekkende ungdomsinnsats som skal fange opp de unge tidlig. Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse hva det er i veiledningssamtalen som påvirker motivasjonen til de unge arbeidsledige. Dette innebærer å belyse faktorer som har en positiv og negativ påvirkning på de arbeidslediges motivasjon. Oppgaven besvarer følgende problemstilling: Hva påvirker de unge arbeidslediges motivasjon i veiledningen hos NAV? Oppgaven benytter seg av selvbestemmelsesteorien som et teoretisk rammeverk for å forstå hva motivasjon er, og hvordan motivasjonen kan påvirkes. Oppgaven har en kvalitativ tilnærming, og har benyttet seg av metoden samrefleksjon som inspirasjonskilde i innhenting av empiri. Dette innebærer at det er tatt opptak av 8 reelle veiledningssamtaler hos NAV. Veiledningssamtalene har så blitt transkribert, og blitt returnert til brukerne. Deretter har brukerne markert sekvenser de følte påvirket deres motivasjon i veiledningen. Brukernes markeringer dannet så grunnlag for et kvalitativt intervju som hadde til hensikt å få frem deres refleksjoner og tanker om de markerte sekvensene. Oppgavens hovedfunn er at veiledningssamtalene verken hadde en positivt eller negativ påvirkning på de arbeidslediges motivasjon i følge brukerne selv. Oppgaven har likevel funnet tegn på at veiledningssamtalen hadde en motiverende effekt. Alle veiledningene førte til flere grønne markeringer enn røde. Oppgavens analyse viser at faktorer som påvirket de arbeidslediges motivasjon positivt var bekreftende tilbakemeldinger og skryt fra veileder. Veileders fremtoning er også en faktor som påvirket motivasjonen. Det å ha en veileder som er oppmuntrende, støttende, imøtekommende og som gir god informasjon førte til en positiv påvirkning på motivasjon. Det å føle seg ivaretatt av veileder er også et viktig element når det gjelder påvirkningen på motivasjonen. De som følte seg ivaretatt opplevde at det hadde en positivt effekt, mens de som ikke følte seg ivaretatt opplevde en negativ effekt på motivasjonen. Opplevelsen av å bli ivaretatt av veileder gir en positiv effekt i motsetning til om en ikke føler seg ivaretatt. I tillegg er faktorer som valg og selvbestemmelse viktig i veiledningssamtalen dersom den skal ha en positiv påvirkning på motivasjonen.