FORVALTNINGSDATABASEN

Guttormsen, Birthe; Sandnes, Siri Heitmann (2012):

"Anerkjennelse og endringsarbeid" : - sosialt arbeid i kvalifiseringsprogrammet i NAV-

University of Agder

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/136598/Guttormsen%2c%20Birthe%20%26%20Sandnes%2c%20Siri%20Heitmann%20Oppgave.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Omtale:

https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/136598

Antall sider:

119

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

5829

Disse opplysningene er sist endret:

16/8 2024

Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:

Sammendrag:

Tema for denne masteroppgaven er kvalifiseringsprogrammet i NAV (kvp). Det er en kvalitativ undersøkelse basert på intervju. Vi har intervjuet fire unge mennesker som var deltakere i kvp, og seks ansatte som jobbet tett sammen med dem. Tre av de ansatte jobbet på det lokale NAV- kontoret, mens de tre andre var ansatt på Prosjektet. Dette Prosjektet var et kommunalt lavterskeltilbud, som ga arbeidstrening for deltakere som stod langt fra arbeidslivet. Vi har utforsket følgende problemstillinger: Kvalifiseringsprogrammet i NAV – hva gjør kvp-veilederne på NAV og ansatte i Prosjektet for å motivere deltakerne i retning av arbeid – og hva betyr tilbudet for deltakerne? Hvorfor samarbeider kvp-veilederne på NAV med ansatte i Prosjektet – og hvordan samarbeider de? Intervjuene utgjør empirien i denne oppgaven, og analysen er delt inn i tre hoveddeler. Den første delen har fokus på de ansatte og deres rolle som støtte for deltakerne i deres utviklingsprosesser. Den andre handler om deltakerne og hva det betyr for dem å få tilbud om kvp, og delta i arbeidstreningstiltak på Prosjektet. Den tredje delen handler om samarbeid mellom kvp-veilederne på det lokale NAV-kontoret i vår undersøkelse og ansatte i Prosjektet. Undersøkelsen viste at kvp-veilederne la stor vekt på å bygge opp en god relasjon til deltakerne og bruke tid sammen med den enkelte i kartleggingsprosessen. I kartleggingsprosessen var det viktig å få fram deltakernes ressurser, men også ta hensyn til deres utfordringer. De ansatte på Prosjektet tilrettela for arbeidstrening og sosialisering, og de bidro til å bygge opp selvtilliten til deltakerne. For deltakerne var det viktig at de ble sett av de ansatte, lærte noe og traff andre. Hovedgrunnen til at NAV-kontoret samarbeidet med Prosjektet var at kvp-veilederne på NAV ikke hadde tid og mulighet til å følge opp deltakerne. Samarbeidet var nyttig, og de hadde tillit til hverandres kompetanse og arbeidsmåter. De samarbeidet i stor grad ved møter. Arbeidsdeling mellom kvp-veilederne og ansatte i Prosjektet hadde skapt noe forvirring – noe de hadde tatt tak i, for å forbedre.