Nyberg, Berit Granbakken; Ulsom, Vegar Leifseth (2024):
Tilbakemeldinger i Hæren. En kvalitativ studie av lederes perspektiver og opplevelser.
Inland Norway University
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
Omtale:
https://brage.inn.no/inn-xmlui/handle/11250/3139477
Antall sider:
118
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5874
Disse opplysningene er sist endret:
22/8 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Vi ønsker med dette masterprosjektet å rette et blikk mot hvordan tilbakemeldingspraksisen i Hæren erfares og oppleves av ledere som gir og mottar tilbakemeldinger. Herunder hvordan tilbakemeldingspraksisen påvirker deres personlige og faglige utbytte, samt om opplevelsen samsvarer med Hærens målsettinger. På bakgrunn av dette, er studiens problemstilling følgende: Hvordan opplever ledere i Hæren, som både gir og mottar tilbakemeldinger, forholdet mellom tilbakemeldingspraksisen og sitt faglige og personlige utbytte av praksisen?
Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi har benyttet semistrukturerte intervjuer som datainnsamlingsmetode. Vi har intervjuet åtte ledere i Hæren som alle har gjennomført formell utdanning internt i Forsvaret eller Hæren. Lederne sitter i stillinger hvor en del av deres arbeidsoppgaver er å gi tilbakemeldinger til underordnede, samt at de også mottar tilbakemeldinger fra overordnede.
Vår vitenskapsteoretiske forankring er fenomenologisk-hermeneutisk, da vårt formål med studien er å få et blikk på informantenes opplevelse og erfaringer med tilbakemeldingspraksisen, og ønsker forståelse av tilbakemeldingspraksisen basert på informantenes egne perspektiver. Datamaterialet fra intervjuene er analysert med tematisk analyse.
Som resultat av studien, opplever vi at Hæren har et veletablert system for tilbakemeldinger og opplæring i tilbakemeldinger i form av blant annet utdanning innen lederutvikling ved Hærens og Forsvarets skoleinstitusjoner. Hærens ledere opplever tilbakemeldinger som svært viktig for læring og utvikling, da de er med på å bidra til å bevisstgjøre deres styrker og svakheter. Videre er tilbakemeldinger også viktig for å oppfylle deres behov for blant annet tilhørighet og trygghet, det å føle seg kompetent og at en mestrer jobben, samt behovet for selvbestemmelse i egen arbeidshverdag.
Tilbakemeldingspraksisen oppleves generelt sett som positivt i forhold til ledernes faglige og personlige utbytte. Imidlertid finner vi organisatoriske hindringer som har en negativ effekt på utbyttet av tilbakemeldingspraksisen. Vi ser at det i stor grad er opp til hver enkelt hvor mye tid og innsats de legger ned i for- og etterarbeid med tilbakemeldinger. Dette henger sammen med opplevelsen av mangel på tid og prioriteringer til arbeid med tilbakemeldinger. Det er liten kapasitet fra organisasjonens side til analyse og utvikling av handlingsplaner, noe som går ut over avdelingenes samlede utbytte og læring av tilbakemeldingene. Dette, sammen med hyppig utskifting av ledere, fører til lav organisatorisk hukommelse, hvor lærdommer fra tidligere erfaringer kan bli glemt og oversett, og samme feil og utfordringer kan oppstå på ny.
Ledernes opplevelser av tilbakemeldingspraksisen er at den på mange måter samsvarer med Hærens målsettinger. Og at den enkelte har muligheter for å oppnå et godt faglig og personlig utbytte av praksisen, men på grunn av de organisatoriske hindringene, er det i stor grad opp til den enkelte å utnytte disse mulighetene.