Janicke Weum, Lisbeth Udland Hansen, Kristin Lundtveit og Helle Sekkesæter (2019):
Fremtidens forvaltning kan ikke baseres på gårsdagens løsninger. Om tillit til offentlig forvaltning
Difi
Publikasjonstype:
Notat
Fulltekst:
Omtale:
Kommentar:
Difi-notat 2019:9
Vedlegg:
- Materiell workshop om tillit – dreiebok metode og prosess (PDF) pdf 1.14 MB
https://dfo.no/sites/default/files/fagomr%C3%A5der/Rapporter/2019/ws_tillit_dreiebok_metode_og_prosess.pdf
- Materiell workshop om tillit – bordduk 1 (PDF) pdf 908.07 KB
https://dfo.no/sites/default/files/fagomr%C3%A5der/Rapporter/2019/ws_tillit_duk_toppledere.pdf
- Materiell workshop om tillit – bordduk 2 (PDF) pdf 976.8 KB
https://dfo.no/sites/default/files/fagomr%C3%A5der/Rapporter/2019/ws_tillit_duk_forskere_tjenesteutviklere.pdf
- Materiell workshop om tillit – kunnskapskort (PDF) pdf 6.26 MB
https://dfo.no/sites/default/files/fagomr%C3%A5der/Rapporter/2019/ws_tillit_kortstokk_kunnskapskort.pdf
Antall sider:
27
ISSN-nummer:
1892-1728
Publiseringsspråk:
Norska
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5958
Disse opplysningene er sist endret:
13/9 2024
Horisontal dimensjon:
- Stat
- Departement
- Etat
- Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
- Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
- Forvaltningsbedrift
- Andre ordinære forvaltningsorgan
Sammendrag:
Internasjonale målinger viser at Norden og Norge topper listen over land med høyest tillit, både i målinger av sosial tillit, altså tillit til andre mennesker, og tillit til offentlige institusjoner, som også kalles institusjonell tillit.
I en måling OECD gjør jevnlig om innbyggernes tillit til myndighetene, kommer Norge på en tredjeplass. Denne tilliten har holdt seg stabilt høy siden disse målingene begynte i 2007. Ifølge Forvaltningslovutvalget (NOU 2019:5) vil høye krav til forvaltningen kombinert med økende press på offentlige utgifter bli en utfordring fremover. Et viktig spørsmål blir da hvordan denne utviklingen vil påvirke tilliten til offentlige myndigheter og politikere.
I OECD-landene har tillit til myndighetene falt med gjennomsnittlig to prosentpoeng, fra 45 prosent i 2015 til 43 prosent i 2017 (jf. Gallup World Poll). Som årsaker peker OECD på manglende økonomisk vekst, reaksjoner på korrupsjon, og myndighetenes manglende evne til å håndtere klimautfordringer, terrorisme og migrasjonsstrømminger. Det er også en utbredt oppfatning og bekymring blant forskere at innbyggernes tillit til politiske partier/politikere, parlamenter og offentlige myndigheter og institusjoner har falt kraftig i Vest-Europa og i USA.
Ser vi til Sverige og Danmark har tilliten til myndighetene og politikerne fått et fall de senere årene og er nå vedvarende lav.4 Noen av forklaringene til tillitsfallet er blant annet svingende økonomiske konjunkturer og «de stigende forventningers misnøye» - dvs. at innbyggernes forventninger er så store at de ikke kan innfris av politikerne. Dette fenomenet – som mange sittende regjeringer møter – kan også vokse seg større i Norge ettersom enhver regjering må prioritere hardere på grunn av lavere inntekter og mindre økonomisk handlingsrom.
Innbyggerundersøkelsen for 2019 viser blant annet at innbyggernes tillit til politikere har falt siden forrige måling i 2017. Resultatene viser at den har aldri vært så lav som den er nå. Bakgrunnen for dette notatet er Difis kunnskapsgrunnlag utarbeidet i forbindelse med Forvaltningskonferansen 2019 der temaet var «Tillit under press?». Høsten 2019 har vi gjennomført tre workshoper med ca. 80 personer fra eksterne miljøer hvor vi diskuterte ulike spørsmål knyttet til tillit. Dette var forskere, folk fra tenketanker, toppledere og ledere, samt innovative tjenesteutviklere i offentlig sektor. Dette har gitt oss økt innsikt om ulike forvaltningspolitiske utviklingstrekk og utfordringer som kan påvirke innbyggernes tillit til offentlig forvaltning. Vi spurte også deltakerne hva de mente blir viktige grep for å bevare og bygge tillit fremover. I dette notatet oppsummerer vi de viktigste budskapene fra workshopene og reiser noen sentrale problemstillinger som vi mener er viktig for forvaltningen å være opptatt av fremover. Vi gir også noen råd og anbefalinger som vi håper kan være nyttige i det videre arbeidet om dette temaet. I tillegg til kunnskapen fra de eksterne bidragsyterne lener vi oss også på en rekke Difi-rapporter om forvaltningens utvikling, utfordringer og virkemåte.