Benchmarking som begrep og metode i offentlig sektor

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Bakli, Oddbjørg, Hansen, Tore Vegard og Botheim, Ingunn

Year
1999

Publisher
Oslo, Statskonsult, Rapport 1999:05

Type of publication:
Rapport

Link to review:
http://www.statskonsult.no/publik/rapporter/1999/1999-05.htm

Comment:
Tilgjengelig både på bokmål og nynorsk

Number of pages:
35

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
2435

This page was last updated:
2007-07-19 12:57:02.827


Affiliations related to this publication
  • Stat
Publikasjonens datagrunnlag
  • Intervju
  • Dokumentstudie
Land som er gjenstand for studien
  • Norge
Studieoppdrag
  • Utgreiing
Studietype
  • Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Sektor (cofog)
  • Staten generelt

Summary
Statskonsult anbefaler å definere benchmarking som et læringsverktøy for analyse av sammenlignbare data med sikte på forbedring gjennom endrede prosesser. Benchmarkingsmetoder i forhold til resultat- og prosessbenchmarking bør videreutvikles. Bruk av Business Excellence Model som utgangspunkt for forbedringsarbeid i offentlig sektor bør vurderes.