Effektivitet i offentlig tjenesteyting.
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Author
Sørensen, Rune J., Lars-Erik Boge og Terje P. Hagen
Year
1999
Publisher
Bergen: Fagbokforlaget.
Type of publication:
Bok
Link to review:
http://fm.fagbokforlaget.no/download/forord/9788276743333.pdf
Comment:
http://fm.fagbokforlaget.no/?isbn=978-82-7674-333-3
Number of pages:
184
ISBN:
978-82-7674-333-3
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2491
This page was last updated:
2007-08-15 11:43:31.093
- Norge
- 1.1 Organisering generelt
- 1.3 Privatisering/markedsretting
- 1.4 Finansiering
- 2.1 Formell styringsdialog
- 2.2 Kontraktslignande avtaler
- Forskning
- Beslutningsprosessar
- Iverksetting/implementeringsstudie
- Effektstudie/implikasjoner/resultater
- Kostnadseffektivitet
- Samfunnseffektivitet
- Verdimessige effektar
- Driftskostnadsmessige effektar
- Staten generelt
Summary
Offentlig virksomhet gjennomgår radikale reformer i en rekke land. Både for de rike landene, i Øst-Europa og i deler av den fattige verden er stikkordet effektivitet, konkurranse og markedsorientering. Dette skyldes både et ideologisk hamskifte i tenkningen om offentlig styring og er et resultat av fremveksten av en global økonomi. En effektiv offentlig sektor er en forutsetning for at næringslivet skal klare seg i en hard internasjonal konkurranse.
<p>
Bokens mål er å presentere teori og forskning om effektivitetsproblemer i offentlig sektor. Sosialøkonomi, statsvitenskap, organisasjons- og ledelsesfag har utviklet kritiske vurderinger av tradisjonell organisering av offentlig sektor: Oppmerksomheten rettes først mot beslutningsprosesser i folkevalgte organer. Er det skjevheter i de folkevalgte organene som skaper effektivitetsproblemer? Hvordan bidrar lobbying og sterke interessegrupper til å skape beslutninger som avviker fra dem som er effektive? Deretter påpeker forfatterne at effektiviteten i offentlig sektor i hovedsak er fallende. Hva er årsakene, og hvordan kan effektiviteten i tjenesteproduksjonen opprettholdes og heves? Kan konkurranseutsetting gi økt effektivitet? Boken retter også oppmerksomheten på brukernes situasjon. Hvordan virker egenbetaling og fritt forbrukervalg av produsent? Vil det øke effektiviteten i offentlig sektor, eller vil det skape økt ulikhet? Til slutt drøftes organisasjonsutvikling og konkurranseutsetting i offentlig virksomhet. Hva er drivkreftene bak disse reformene?