Effektivitet i offentlig tjenesteyting.

Forfatter
Sørensen, Rune J., Lars-Erik Boge og Terje P. Hagen

Årstall
1999

Utgiver
Bergen: Fagbokforlaget.

Publikasjonstype:
Bok

Omtale:
http://fm.fagbokforlaget.no/download/forord/9788276743333.pdf

Kommentar:
http://fm.fagbokforlaget.no/?isbn=978-82-7674-333-3

Antall sider:
184

ISBN-nummer:
978-82-7674-333-3

Publiseringsspråk:
Norsk

Land publikasjonen kommer fra:
Norge

NSD-referanse:
2491

Disse opplysningene er sist endret:
2007-08-15 11:43:31.093


Land som er gjenstand for studien
  • Norge
Verkemiddel i den konstituerande styringa
  • 1.1 Organisering generelt
  • 1.3 Privatisering/markedsretting
  • 1.4 Finansiering
Verkemiddel i den operative styringa av ststlege verksemder
  • 2.1 Formell styringsdialog
  • 2.2 Kontraktslignande avtaler
Studieoppdrag
  • Forskning
Studietype
  • Beslutningsprosessar
  • Iverksetting/implementeringsstudie
  • Effektstudie/implikasjoner/resultater
Type effekt
  • Kostnadseffektivitet
  • Samfunnseffektivitet
  • Verdimessige effektar
  • Driftskostnadsmessige effektar
Sektor (cofog)
  • Staten generelt

Sammendrag
Offentlig virksomhet gjennomgår radikale reformer i en rekke land. Både for de rike landene, i Øst-Europa og i deler av den fattige verden er stikkordet effektivitet, konkurranse og markedsorientering. Dette skyldes både et ideologisk hamskifte i tenkningen om offentlig styring og er et resultat av fremveksten av en global økonomi. En effektiv offentlig sektor er en forutsetning for at næringslivet skal klare seg i en hard internasjonal konkurranse.
<p>
Bokens mål er å presentere teori og forskning om effektivitetsproblemer i offentlig sektor. Sosialøkonomi, statsvitenskap, organisasjons- og ledelsesfag har utviklet kritiske vurderinger av tradisjonell organisering av offentlig sektor: Oppmerksomheten rettes først mot beslutningsprosesser i folkevalgte organer. Er det skjevheter i de folkevalgte organene som skaper effektivitetsproblemer? Hvordan bidrar lobbying og sterke interessegrupper til å skape beslutninger som avviker fra dem som er effektive? Deretter påpeker forfatterne at effektiviteten i offentlig sektor i hovedsak er fallende. Hva er årsakene, og hvordan kan effektiviteten i tjenesteproduksjonen opprettholdes og heves? Kan konkurranseutsetting gi økt effektivitet? Boken retter også oppmerksomheten på brukernes situasjon. Hvordan virker egenbetaling og fritt forbrukervalg av produsent? Vil det øke effektiviteten i offentlig sektor, eller vil det skape økt ulikhet? Til slutt drøftes organisasjonsutvikling og konkurranseutsetting i offentlig virksomhet. Hva er drivkreftene bak disse reformene?