Bakli, Oddbjørg, Ibenholt, Tone, Sund, Haagen (1999):
Vegen videre. En kartlegging av konkurranseforholdene i Statens vegvesen
Oslo, Statskonsult, Rapport 1999:14
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to review:
http://www.statskonsult.no/publik/rapporter/1999/1999-14.htm
Number of pages:
51
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2607
This page was last updated:
5/9 2007
State units related to this publication:
Publikasjonens datagrunnlag:
- Primærdata
- Sekundærdata
- Kvalitativ
- Intervju
- Dokumentstudie
Land som er gjenstand for studien:
- Finland
- Norge
- Sverige
Verkemiddel i den konstituerande styringa:
- 1.1 Organisering generelt
- 1.2 Endring i tilknytningsform
- 1.3 Privatisering/markedsretting
- 1.4 Finansiering
Studieoppdrag:
- Utgreiing
Studietype:
- Effektstudie/implikasjoner/resultater
- Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt:
- Kostnadseffektivitet
- Strukturelle og styringsmessige effektar
Sektor (cofog):
- Finansielle og fiskale formål K
- Veitransport K
Summary:
Statskonsult konkluderer med at Statens vegvesen er stilt overfor en grunnleggende målkonflikt. Gitt fast bemanningsnivå og avtakende bevilgninger, skal Statens vegvesen utsette en større del av produksjonsvirksomheten for konkurranse. Statskonsult mener at Statens vegvesen står overfor store omstillinger som blant annet vil innebære en nedbemanning. Statskonsult anbefaler myndighetene å velge mellom en prioritering av strategiske mål og en prioritering av konkurransedyktighet. En prioritering a strategiske mål kan gjøres innenfor dagens organisasjonsmodell, mens en prioritering av konkurransehensyn vil kreve at offentlig vegproduksjon får tilnærmet like rammebetingelser som de private aktørene.