Transport, tilsyn og tillit

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Lassen, Vivi, Bakli, Oddbjørg, Barvik, Bjørn

Year
1997

Publisher
Oslo, Statskonsult, Rapport 1997:11

Type of publication:
Rapport

Link to review:
http://www.statskonsult.no/publik/rapporter/1997/1997-11.htm

Number of pages:
49

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
2616

This page was last updated:
2007-09-07 13:13:59.107


Affiliations related to this publication
  • Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
  • Forvaltningsbedrift
  • Heleide statsaksjeselskap
Publikasjonens datagrunnlag
  • Primærdata
  • Sekundærdata
  • Kvalitativ
  • Intervju
  • Dokumentstudie
Land som er gjenstand for studien
  • Danmark
  • Norge
  • Sverige
Verkemiddel i den konstituerande styringa
  • 1.1 Organisering generelt
  • 1.2 Endring i tilknytningsform
  • 1.4 Finansiering
Studieoppdrag
  • Utgreiing
Studietype
  • Effektstudie/implikasjoner/resultater
  • Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt
  • Kostnadseffektivitet
  • Strukturelle og styringsmessige effektar
  • Kvalitet og sikkerhetsmessige effektar
  • Verdimessige effektar
  • Driftskostnadsmessige effektar
Sektor (cofog)
  • Veitransport K
  • Jernbanetransport K
  • Lufttransport K

Summary
Om organisering av tilsynsfunksjonen i transportsektoren Statskonsult konkluderer med at det ikke bør opprettes et felles tilsyn på transportsektoren. Luftfartsinspeksjolnen og Statens jernbanetilsyn bør av troverdighetshensyn etableres som egne tilsynsetater. Det bør i første omgang ikke skilles ut noen egen tilsynsetat fra Statens vegvesen. Generelt bør tilsynsvirksomheten bevilgningsfinansieres. Det foreslås at enkelte oppgaver delegeres fra Samferdselsdepartementet til underliggende virksomhet. Løyvevirksomheten på vegsiden bør samordnes.