Transport, tilsyn og tillit
Forfatter
Lassen, Vivi, Bakli, Oddbjørg, Barvik, Bjørn
Årstall
1997
Utgiver
Oslo, Statskonsult, Rapport 1997:11
Publikasjonstype:
Rapport
Omtale:
http://www.statskonsult.no/publik/rapporter/1997/1997-11.htm
Antall sider:
49
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
2616
Disse opplysningene er sist endret:
2007-09-07 13:13:59.107
- Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
- Forvaltningsbedrift
- Heleide statsaksjeselskap
- Primærdata
- Sekundærdata
- Kvalitativ
- Intervju
- Dokumentstudie
- Danmark
- Norge
- Sverige
- 1.1 Organisering generelt
- 1.2 Endring i tilknytningsform
- 1.4 Finansiering
- Utgreiing
- Effektstudie/implikasjoner/resultater
- Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
- Kostnadseffektivitet
- Strukturelle og styringsmessige effektar
- Kvalitet og sikkerhetsmessige effektar
- Verdimessige effektar
- Driftskostnadsmessige effektar
- Veitransport K
- Jernbanetransport K
- Lufttransport K
Sammendrag
Om organisering av tilsynsfunksjonen i transportsektoren Statskonsult konkluderer med at det ikke bør opprettes et felles tilsyn på transportsektoren. Luftfartsinspeksjolnen og Statens jernbanetilsyn bør av troverdighetshensyn etableres som egne tilsynsetater. Det bør i første omgang ikke skilles ut noen egen tilsynsetat fra Statens vegvesen. Generelt bør tilsynsvirksomheten bevilgningsfinansieres. Det foreslås at enkelte oppgaver delegeres fra Samferdselsdepartementet til underliggende virksomhet. Løyvevirksomheten på vegsiden bør samordnes.