Forfatter
Lassen, Vivi, Bakli, Oddbjørg, Barvik, Bjørn

Årstall
1997

Utgiver
Oslo, Statskonsult, Rapport 1997:11

Publikasjonstype:
Rapport

Omtale:
http://www.statskonsult.no/publik/rapporter/1997/1997-11.htm

Antall sider:
49

Publiseringsspråk:
Norsk

Land publikasjonen kommer fra:
Norge

NSD-referanse:
2616

Disse opplysningene er sist endret:
2007-09-07 13:13:59.107


Horisontal dimensjon
  • Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
  • Forvaltningsbedrift
  • Heleide statsaksjeselskap
Publikasjonens datagrunnlag
  • Primærdata
  • Sekundærdata
  • Kvalitativ
  • Intervju
  • Dokumentstudie
Land som er gjenstand for studien
  • Danmark
  • Norge
  • Sverige
Verkemiddel i den konstituerande styringa
  • 1.1 Organisering generelt
  • 1.2 Endring i tilknytningsform
  • 1.4 Finansiering
Studieoppdrag
  • Utgreiing
Studietype
  • Effektstudie/implikasjoner/resultater
  • Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt
  • Kostnadseffektivitet
  • Strukturelle og styringsmessige effektar
  • Kvalitet og sikkerhetsmessige effektar
  • Verdimessige effektar
  • Driftskostnadsmessige effektar
Sektor (cofog)
  • Veitransport K
  • Jernbanetransport K
  • Lufttransport K

Sammendrag
Om organisering av tilsynsfunksjonen i transportsektoren Statskonsult konkluderer med at det ikke bør opprettes et felles tilsyn på transportsektoren. Luftfartsinspeksjolnen og Statens jernbanetilsyn bør av troverdighetshensyn etableres som egne tilsynsetater. Det bør i første omgang ikke skilles ut noen egen tilsynsetat fra Statens vegvesen. Generelt bør tilsynsvirksomheten bevilgningsfinansieres. Det foreslås at enkelte oppgaver delegeres fra Samferdselsdepartementet til underliggende virksomhet. Løyvevirksomheten på vegsiden bør samordnes.