Riksrevisjonen (2005):
Riksrevisjonens undersøkelse av statens satsing på elektroniske innkjøp. Dokument nr. 3:5 (2004-2005)
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
Link to review:
http://www.riksrevisjonen.no/Aktuelt/Pressemeldinger/2005/Pressemelding_Dok_3_5_2004_2005.htm
Number of pages:
40
Language of publication:
Norsk
NSD-reference:
2630
This page was last updated:
10/9 2007
State units related to this publication:
Publikasjonens datagrunnlag:
- Primærdata
- Kvantitativ
- Kvalitativ
- Spørreskjema
- Intervju
- Dokumentstudie
- Komparativ mellom land
- Komparativ mellom sektorar
Land som er gjenstand for studien:
- Norge
Studieoppdrag:
- Utgreiing
Studietype:
- Effektstudie/implikasjoner/resultater
- Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt:
- Kostnadseffektivitet
Sektor (cofog):
- Staten generelt
Summary:
Den elektroniske markedsplassen, som er en sentral del av regjeringens satsing på elektronisk innkjøp, hadde innen utgangen av 2003 knyttet til seg få offentlige virksomheter. De målene som var satt for programmet, er følgelig i liten grad oppnådd.
Riksrevisjonens undersøkelse av statens satsing på elektronisk innkjøp, Dokument nr. 3:5 (2004-2005), ble overlevert Stortinget 20. januar 2005.
Undersøkelsen omhandler et femårig program etablert av Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 1999 for å innføre elektronisk handel i offentlig sektor. Målet for den elektroniske markedsplassen i programmet var at halvparten av alle offentlige innkjøp skulle gjennomføres elektronisk innen utgangen av 2003. Undersøkelsen viser at kun 17 virksomheter var knyttet til markedsplassen på dette tidspunktet, noe som utgjorde 0,06 prosent av samlede offentlige driftskjøp.