Riksrevisjonen (2003):
Riksrevisjonens undersøkelse av statlig kjøp av persontransporttjenester fra NSB. Dokument nr. 3:4 (2003-2004)
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
Link to review:
http://www.riksrevisjonen.no/Aktuelt/Pressemeldinger/2003/Pressemelding_Dok_3_4_2003_2004.htm
Number of pages:
68
Language of publication:
Norsk
NSD-reference:
2634
This page was last updated:
10/9 2007
State units related to this publication:
Publikasjonens datagrunnlag:
- Primærdata
- Sekundærdata
- Kvantitativ
- Kvalitativ
- Intervju
Land som er gjenstand for studien:
- Norge
Verkemiddel i den konstituerande styringa:
- 1.1 Organisering generelt
- 1.3 Privatisering/markedsretting
- 1.4 Finansiering
Verkemiddel i den operative styringa av ststlege verksemder:
- 2.2 Kontraktslignande avtaler
Studieoppdrag:
- Utgreiing
Studietype:
- Effektstudie/implikasjoner/resultater
- Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt:
- Kostnadseffektivitet
- Strukturelle og styringsmessige effektar
Sektor (cofog):
- Jernbanetransport K
Summary:
Samferdselsdepartementet har ikke lykkes med å oppfylle den overordnede samferdselspolitiske målsettingen om å øke jernbanens konkurranseevne i forhold til alternative transportformer og å overføre persontransport fra veinettet til jernbanen.
Dette er hovedkonklusjonen i Dokument nr. 3:4 (2003-2004) Riksrevisjonens undersøkelse av statlig kjøp av persontransporttjenester fra NSB som Stortinget fikk overlevert 14. november 2003. De statlige bevilgningene gjennom kjøpsordningen er en viktig inntektskilde for at NSBs persontransporttilbud skal være bedriftsøkonomisk lønnsomt, og utgjør om lag 1,4 milliarder kroner i 2003.
Den samfunnsmessige styringen av NSB skal først og fremst skje gjennom avtalen om statlig kjøp av persontransporttjenester. Undersøkelsen viser at i perioden 1997–2001 er persontrafikken redusert med 11,8 % innen denne ordningen. Samtidig har det vært en vekst i antall togkilometer på 10,2 % og en kostnadsvekst på 12,5 % Dette innebærer at staten har fått stadig mindre persontrafikk for de pengene som bevilges til kjøp av togtransport.