Riksrevisjonens undersøkelse av statlig kjøp av persontransporttjenester fra NSB. Dokument nr. 3:4 (2003-2004)

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Riksrevisjonen

Year
2003

Type of publication:
Rapport

Link to publication:
http://www.riksrevisjonen.no/NR/rdonlyres/72345E5C-6BBB-4CF3-903E-A92BC7E49454/0/Dok_3_4_2003_2004.pdf

Link to review:
http://www.riksrevisjonen.no/Aktuelt/Pressemeldinger/2003/Pressemelding_Dok_3_4_2003_2004.htm

Number of pages:
68

Language of publication:
Norsk

NSD-reference:
2634

This page was last updated:
2007-09-10 19:45:08.06


State units related to this publication
Publikasjonens datagrunnlag
  • Primærdata
  • Sekundærdata
  • Kvantitativ
  • Kvalitativ
  • Intervju
Land som er gjenstand for studien
  • Norge
Verkemiddel i den konstituerande styringa
  • 1.1 Organisering generelt
  • 1.3 Privatisering/markedsretting
  • 1.4 Finansiering
Verkemiddel i den operative styringa av ststlege verksemder
  • 2.2 Kontraktslignande avtaler
Studieoppdrag
  • Utgreiing
Studietype
  • Effektstudie/implikasjoner/resultater
  • Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt
  • Kostnadseffektivitet
  • Strukturelle og styringsmessige effektar
Sektor (cofog)
  • Jernbanetransport K

Summary
Samferdselsdepartementet har ikke lykkes med å oppfylle den overordnede samferdselspolitiske målsettingen om å øke jernbanens konkurranseevne i forhold til alternative transportformer og å overføre persontransport fra veinettet til jernbanen.

Dette er hovedkonklusjonen i Dokument nr. 3:4 (2003-2004) Riksrevisjonens undersøkelse av statlig kjøp av persontransporttjenester fra NSB som Stortinget fikk overlevert 14. november 2003. De statlige bevilgningene gjennom kjøps­ordningen er en viktig inntektskilde for at NSBs persontransporttilbud skal være bedriftsøkonomisk lønnsomt, og utgjør om lag 1,4 milliarder kroner i 2003.

Den samfunnsmessige styringen av NSB skal først og fremst skje gjennom avtalen om statlig kjøp av persontransporttjenester. Undersøkelsen viser at i perioden 1997–2001 er persontrafikken redusert med 11,8 % innen denne ordningen. Samtidig har det vært en vekst i antall togkilometer på 10,2 % og en kostnadsvekst på 12,5 % Dette innebærer at staten har fått stadig mindre persontrafikk for de pengene som bevilges til kjøp av togtransport.