ECON Senter for økonomisk analyse (2005):
Ny organisering av transportpolitikken i hovedstadsområdet
Oslo, Econ, Rapport 2005-044
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to review:
http://www.econ.no/modules/trykksak/publication_detail.asp?iProjectId=6487
Number of pages:
87
ISBN:
82-7645-789-4
ISSN:
0803-5113
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2650
This page was last updated:
11/9 2007
State units related to this publication:
Publikasjonens datagrunnlag:
- Dokumentstudie
Land som er gjenstand for studien:
- Norge
Verkemiddel i den konstituerande styringa:
- 1.1 Organisering generelt
Studieoppdrag:
- Utgreiing
Studietype:
- Effektstudie/implikasjoner/resultater
- Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt:
- Strukturelle og styringsmessige effektar
Sektor (cofog):
- Samfunnsplanlegging og statistikk K
Summary:
Oslo og Akershus er én sammenhengende transportregion. Men ansvaret for
kollektivtransporttilbudet er oppstykket. Til tross for at innbyggerne bor og reiser i en region der transportutfordringene er sammenhengende, er det ikke én politisk og administrativ myndighet som står til ansvar for kollektivtilbudet, men tre politiske myndigheter med underliggende organer. Partene samarbeider på
mange områder, men dette er prosesskrevende og gir ikke et tilstrekkelig helhetsperspektiv. Det gir suboptimale løsninger i mange sammenhenger. Et
organisatorisk svar for å møte utfordringene, ville være å utvikle en organisasjon som dekker hovedstadsområdets geografiske område, og hvor ansvaret for kollektivtransporten samles. En sammensluting av Oslo og Akershus fylker, en
statliggjøring av kollektivtransporten eller et formalisert samarbeidsorgan for
kollektivtransport, er alle mulige tiltak som ville bidra til at organiseringen i større grad enn i dag sammenfaller med transportutfordringene.