Magnussen, Geir, Hansen, Peter Emmerich (2005):
Belyse helseforetaksmodellens funksjonalitet. En evaluering av utvalgte sider ved helseforetaksmodellens virkemåte og effekter, begrensninger og potensialer
AGENDA Utredning & Utvikling og MUUSMANN Research & Consulting
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
Link to review:
http://www.agenda.no/default.asp?page=172&article=127
Number of pages:
305
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2704
This page was last updated:
14/9 2007
State units related to this publication:
- Helse Nord RHF
- Helse Midt-Norge RHF
- Helse Vest RHF
- Helse Sør RHF
- Helse Øst RHF
- Helse- og omsorgsdepartementet
Affiliations related to this publication:
- Departement
- Helseforetak
Publikasjonens datagrunnlag:
- Primærdata
- Sekundærdata
- Kvantitativ
- Kvalitativ
- Spørreskjema
- Intervju
- Komparativ mellom land
- Komparativ mellom forvaltningsnivå
Land som er gjenstand for studien:
- Danmark
- Finland
- Frankrike
- Nederland
- Norge
- Storbritannia
- Sverige
Verkemiddel i den konstituerande styringa:
- 1.1 Organisering generelt
- 1.2 Endring i tilknytningsform
- 1.4 Finansiering
- 1.5 Lov- og regelverk
- 1.6 Pedagogiske verkemiddel
Verkemiddel i den operative styringa av ststlege verksemder:
- 2.1 Formell styringsdialog
Studieoppdrag:
- Utgreiing
Studietype:
- Iverksetting/implementeringsstudie
- Effektstudie/implikasjoner/resultater
- Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt:
- Kostnadseffektivitet
- Samfunnseffektivitet
- Strukturelle og styringsmessige effektar
- Kvalitet og sikkerhetsmessige effektar
- Verdimessige effektar
- Driftskostnadsmessige effektar
Sektor (cofog):
- Spesialisert medisinsk behandling I
- Paramedisinske tenester I
- Generelle sykehustenester I
- Spesialiserte sykehustenester I
- Tenester ved syke- og fødestuer I
- Folkehelsetenester I
- Helse elles K
Summary:
En hovedkonklusjon i rapporten er at innføringen av regionale helseforetak og helseforetak har vært et riktig grep og en gevinst for den norske spesialisthelsetjenesten. Vi mener også at helseforetaksmodellen vil fungere som et godt fundament for den videre utvikling av spesialisthelsetjenesten. Erfaringene med de nesten fire årene som er gått, gir likevel grunnlag for å peke på områder hvor modellens funksjonsmåte bør forbedres. Også erfaringer fra andre land og de nye utfordringer helseforetakene står overfor viser at det vil være nødvendig med forbedringstiltak. Dette er noen av de forbedringsområdene vi peker på i rapporten:
·Arbeidet med kvalitet må styrkes og bygges ut, og det må dokumenteres på en mer ensartet måte
·Det er behov for en mer effektiv styring og utnyttelse av ressurser og kapasitet
·I en tid med flere eldre og kronikere vil det være behov for å styrke samarbeidet mellom primær- og spesialisthelsetjenesten i helsesektoren. En god plattform for dette samarbeidet vil være viktig for å holde kostnadsnivået nede
·I den videre utvikling av modellen vil det være viktig å sikre politisk involvering og medvirkning fra pasienter og innbyggere på riktig nivå og på riktig måte
·Det er behov for en mer presis og operasjonell styring av innholdet i helseforetakets tjenester og prioritering. Det er også behov for å si fra tydeligere hva som ikke skal prioriteres
·Det er nødvendig å komme fram til en bedre form på myndighetsstyringen, og en tydeligere sammenheng mellom myndighetsstyring og eierstyring. I dagens modell er dette for uklart og overlappende