Amdam, Ragnhild Olin, Sissel Kristin Hoel, Annemor Kalleberg, Dag Solumsmoen, Ingrid Stranger-Thorsen, Maria Strøm. (2012):
Sosiale medier i forvaltningen
Oslo: Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT. Rapport 2012:2
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
http://difi.no/filearchive/difi-rapport-2012-2-sosiale-medier-i-forvaltningen_3.pdf
Number of pages:
99
ISSN:
ISSN:1890-6583
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2911
This page was last updated:
3/1 2013
Affiliations related to this publication:
- Departement
- Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
- Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
- Forvaltningsbedrift
- Andre ordinære forvaltningsorgan
- Finansieringsinstitusjon
Summary:
Sosiale medier er et nytt område for forvaltningen. Som med all annen utvikling av informasjons- og kommunikasjonsteknologi, fører introduksjonen av sosiale medier til nye måter å kommunisere og arbeide på.
Sosiale medier er et mangfold av internettbaserte tjenester og plattformer. Vi definerer sosiale medier som åpne eller lukkede digitale møteplasser og deler dem inn i: Dialogbaserte møteplasser, avsenderstyrte møteplasser, prosjekt- og saksbehandlerstøtte, dele- og lytteverktøy og digitale dugnadsarenaer. Dette begrepsapparatet betegner jobbrelevante sosiale medier til bruk i statsforvaltningen.
Rapporten gir en nullpunktsanalyse over hvordan forvaltningen bruker sosiale medier ved inngangen til 2012 – omfang og formål med bruken. Bruksområdene netthøringer, digital forslagskasse og brukerinnovasjon omtales som eksempler på bruk av sosiale medier i forvaltningen.
Sentrale tema som blir diskutert i rapporten er ulike typer sosiale mediers muligheter og utfordringer, håndtering av byråkratrollen og forvaltningsverdiene, organisering og plassering av ansvar for sosiale medier internt i virksomheten, og spørsmål om kompetanse om forskjellige sosiale medier, informasjonssikkerhet, brukervilkår og standardisering for visse typer sosiale medier.