Vikøren, Elisabeth (2009):
Endringsledelse - fleip eller fakta? En studie av ansatte og ledere sine opplevelser av en endringsprosess i Psykisk helsevern for barn og unge i Helse Bergen HF
Bergen: Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap. Universitetet i Bergen. Masteroppgåve.
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
https://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/5320/68925572.pdf
Link to review:
https://bora.uib.no/handle/1956/5320?show=full
Number of pages:
69
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
2928
This page was last updated:
9/1 2013
State units related to this publication:
Affiliations related to this publication:
- Helseforetak
Summary:
Bakgrunn:
Oppgaven er en studie av de erfaringene ulike grupper av ansatte erfarte i tilknytning til en organisasjonsendring i barne- og ungdomspsykiatrien i Helse Bergen HF.
Hensikt: Oppgaven søker å belyse de opplevde erfaringene ansatte hadde av de effektene endringene medførte, sett opp mot de målsettingene som var satt for endringen. Videre søker oppgaven å belyse de prosesserfaringene grupper av ansatte på ulike nivå i organisasjonen har opplevde gjennom endringsprosessen. Prosesserfaringen sees i lys av fire teoretiske rammer, som er den strukturelle rammen, human resource rammen, den politiske rammen og den symbolske rammen hos Bolman og Deal. Videre blir prosesserfaringene sett i lys av Kotters endringsteser for et vellykket endringsarbeid. .
Materiale: Hovedmaterialet består av fire gruppeintervju med ansatte i barne- og ungdomspsykiatrien i Helse Bergen HF.
Metode: Oppgaven bygger på kvalitativ metode.
Resultat: Effekterfaringene som informantene gir uttrykk for tilsier at det har skjedd en endring som i stor grad samsvarer med de målsettingene som var skisserte i endringsdokumentet ved oppstart. Prosesserfaringene er ulike i de fire informantgruppene.
Konklusjon: Årsakene til at de opplevde prosesserfaringene er ulike kan ha flere forklaringsfaktorer både knyttet til organisatorisk ståsted, profesjonstilknytning, ledelsen av prosessen, opplevd medvirkning og innflytelse i prosessen, samt tydeliggjøring av krav og opplæring i roller. Erfaringene kan også forståes ut fra hvilke teoretisk perspektiv man vurderer de ut fra. Dette igjen indikerer at opplæring i organisasjonsforståelse vil kunne være nyttig for ledere, både for de som skal lede en organisasjon og spesielt ved ledelse og gjennomføring av endring i organisasjoner.