Bjørnenak, Aina Nygård; Kolås, Ann Iren (2011):
Filmfortellinger som omdømmebygging : en studie av en offentlig organisasjons selvpresentasjon
Tromsø: Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging. Universitetet i Tromsø. Masteroppgave.
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
http://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/3620/thesis.pdf
Link to review:
http://hdl.handle.net/10037/3620
Number of pages:
61
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
3113
This page was last updated:
24/4 2015
State units related to this publication:
Summary:
Denne oppgaven handler om hvordan filmfortellinger fungerer som offisiell selvpresentasjon for å påvirke omdømmet på en positiv måte. Utgangspunktet for studien er to av Forsvarets rekrutteringsfilmer. Informantene vi har valgt er piloter som danner et innenfraperspektiv, og elever ved en videregående skole som har et utenfraperspektiv. Filmfortellinger en dramatisert fortelling som har sin styrke i kombinasjonen av lyd og bilder, og dermed dannes muligheten for å engasjere publikum i en allsidig appell. I vår oppgave forsøker vi å forske på i hvilken grad appellen har sammenheng med fortellerstrukturen og dramatiseringen. På grunn av filmfortellingers subjektive opplevelse er det vanskelig å peke på hva som fungerer best i omdømmesammenheng. Men våre funn tyder på at filmfortellinger har stor styrke i forhold til å begeistre publikum og forsterke budskap. Det gir også mulighet til å si veldig mye på kort tid. Selv om de audiovisuelle virkemidlene gir uante muligheter å vekke følelser og assosiasjoner, bør ikke det ikke gå på bekostning av en fullverdig fortellerstruktur. For ved å bruke grunnleggende elementer som handling, rollefordeling, konflikt og budskap kan organisasjoner både plassere seg selv i gunstige roller og formidle organisasjonens dypere moral og verdier gjennom å vise hva som er rett og galt.