Bjørnenak, Aina Nygård; Kolås, Ann Iren (2011):
Filmfortellinger som omdømmebygging : en studie av en offentlig organisasjons selvpresentasjon
Tromsø: Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging. Universitetet i Tromsø. Masteroppgave.
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
http://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/3620/thesis.pdf
Omtale:
http://hdl.handle.net/10037/3620
Antall sider:
61
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
3113
Disse opplysningene er sist endret:
24/4 2015
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Denne oppgaven handler om hvordan filmfortellinger fungerer som offisiell selvpresentasjon for å påvirke omdømmet på en positiv måte. Utgangspunktet for studien er to av Forsvarets rekrutteringsfilmer. Informantene vi har valgt er piloter som danner et innenfraperspektiv, og elever ved en videregående skole som har et utenfraperspektiv. Filmfortellinger en dramatisert fortelling som har sin styrke i kombinasjonen av lyd og bilder, og dermed dannes muligheten for å engasjere publikum i en allsidig appell. I vår oppgave forsøker vi å forske på i hvilken grad appellen har sammenheng med fortellerstrukturen og dramatiseringen. På grunn av filmfortellingers subjektive opplevelse er det vanskelig å peke på hva som fungerer best i omdømmesammenheng. Men våre funn tyder på at filmfortellinger har stor styrke i forhold til å begeistre publikum og forsterke budskap. Det gir også mulighet til å si veldig mye på kort tid. Selv om de audiovisuelle virkemidlene gir uante muligheter å vekke følelser og assosiasjoner, bør ikke det ikke gå på bekostning av en fullverdig fortellerstruktur. For ved å bruke grunnleggende elementer som handling, rollefordeling, konflikt og budskap kan organisasjoner både plassere seg selv i gunstige roller og formidle organisasjonens dypere moral og verdier gjennom å vise hva som er rett og galt.