Nesheim, Torstein ; Olsen, Karen Modesta (2011):
Kunnskapsdeling i en kompleks organisasjon
Fagbokforlaget. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Tidsskriftsartikkel
Link to publication:
http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/282874/Magma%2b1103_64-70.pdf
Link to review:
http://hdl.handle.net/11250/282874
Number of pages:
6
ISSN:
1500-0788
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
3134
This page was last updated:
8/5 2015
State units related to this publication:
Summary:
Kunnskapsbaserte ressurser er sentrale for bedrifters evne til å konkurrere i et marked. For å utvikle og vedlikeholde slike ressurser er det viktig at ansatte i ulike enheter i virksomheten utveksler erfaringer og deler kunnskap. Feltet kunnskapsledelse, eller knowledge management, tar opp hvordan ulike kunnskapselementer kan dokumenteres, standardiseres, lagres, utvikles, spres og anvendes i en organisasjon. I denne artikkelen går vi inn på ett virkemiddel for kunnskapsdeling i organisasjoner; bruken av formelle fagnettverk for utvikling, overføring og anvendelse av kunnskap. Det empiriske materialet er hentet fra Statoil, som i norsk målestokk er en stor og kompleks organisasjon hvor svært mange disipliner og kompetanseområder er representert. Artikkelen beskriver oppbyggingen av fagnettverkene, hvilke bidrag disse gir til bedriften, samt forhold som fremmer kunnskapsdeling og -anvendelse. Det legges særlig vekt på hvordan (ikke-hierarkisk) nettverksledelse påvirker kunnskapsprosesser, og hvordan lederutfordringene i denne konteksten håndteres.