Kunnskapsdeling i en kompleks organisasjon
Forfatter
Nesheim, Torstein ; Olsen, Karen Modesta
Årstall
2011
Utgiver
Fagbokforlaget. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse
Publikasjonstype:
Tidsskriftsartikkel
Fulltekst:
http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/282874/Magma%2b1103_64-70.pdf
Omtale:
http://hdl.handle.net/11250/282874
Antall sider:
6
ISSN-nummer:
1500-0788
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
3134
Disse opplysningene er sist endret:
2015-05-08 11:32:29.327
Sammendrag
Kunnskapsbaserte ressurser er sentrale for bedrifters evne til å konkurrere i et marked. For å utvikle og vedlikeholde slike ressurser er det viktig at ansatte i ulike enheter i virksomheten utveksler erfaringer og deler kunnskap. Feltet kunnskapsledelse, eller knowledge management, tar opp hvordan ulike kunnskapselementer kan dokumenteres, standardiseres, lagres, utvikles, spres og anvendes i en organisasjon. I denne artikkelen går vi inn på ett virkemiddel for kunnskapsdeling i organisasjoner; bruken av formelle fagnettverk for utvikling, overføring og anvendelse av kunnskap. Det empiriske materialet er hentet fra Statoil, som i norsk målestokk er en stor og kompleks organisasjon hvor svært mange disipliner og kompetanseområder er representert. Artikkelen beskriver oppbyggingen av fagnettverkene, hvilke bidrag disse gir til bedriften, samt forhold som fremmer kunnskapsdeling og -anvendelse. Det legges særlig vekt på hvordan (ikke-hierarkisk) nettverksledelse påvirker kunnskapsprosesser, og hvordan lederutfordringene i denne konteksten håndteres.