Evaluering av Utdanningsdirektoratet

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Solumsmoen, Dag og Gudrun Vik

Year
2015

Publisher
Oslo, Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT. Difi rapport 2015:17

Type of publication:
Rapport

Link to publication:
https://www.difi.no/sites/difino/files/evaluering_av_utdanningsdirektoratet_difi-rapport_2015_17.pdf

Link to review:
https://www.difi.no/rapport/2015/10/evaluering-av-utdanningsdirektoratet

Number of pages:
72

ISSN:
1890-6583

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
3182

This page was last updated:
2016-10-05 10:42:29.75


Affiliations related to this publication
  • Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)

Summary
For å sette evalueringen inn i en kontekst er det gjort rede for hva som kjennetegner politikkområdet som Udir befinner seg innenfor, hvilken styringstenkning som er aktuell, og hvilke roller dette gir direktoratet å spille.

Dernest gjennomgås direktoratets resultater, dels slik direktoratet selv rapporterer det, dels slik ulike typer brukere opplever det.

Videre er det en redegjørelse for faktorer som kan påvirke direktoratets resultater. Eksternt gjelder det forholdet til KD og andre aktører, og internt er det faktorer som styring og ledelse, ressursdisponering, organisering, kompetanse mv.

I et eget kapittel vurderes i hvilken grad direktoratet bidrar til merverdi sett opp mot forvaltningsverdiene, slik disse er angitt i forvaltningsmeldingen.

Til slutt gis flere vurderinger og en rekke mer konkrete anbefalinger, bl.a. om hvilke utviklingsbehov som bør stå sentralt for Udir.