Solumsmoen, Dag og Gudrun Vik (2015):
Evaluering av Utdanningsdirektoratet
Oslo, Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT. Difi rapport 2015:17
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
https://www.difi.no/sites/difino/files/evaluering_av_utdanningsdirektoratet_difi-rapport_2015_17.pdf
Link to review:
https://www.difi.no/rapport/2015/10/evaluering-av-utdanningsdirektoratet
Number of pages:
72
ISSN:
1890-6583
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
3182
This page was last updated:
5/10 2016
State units related to this publication:
Affiliations related to this publication:
- Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
Summary:
For å sette evalueringen inn i en kontekst er det gjort rede for hva som kjennetegner politikkområdet som Udir befinner seg innenfor, hvilken styringstenkning som er aktuell, og hvilke roller dette gir direktoratet å spille.
Dernest gjennomgås direktoratets resultater, dels slik direktoratet selv rapporterer det, dels slik ulike typer brukere opplever det.
Videre er det en redegjørelse for faktorer som kan påvirke direktoratets resultater. Eksternt gjelder det forholdet til KD og andre aktører, og internt er det faktorer som styring og ledelse, ressursdisponering, organisering, kompetanse mv.
I et eget kapittel vurderes i hvilken grad direktoratet bidrar til merverdi sett opp mot forvaltningsverdiene, slik disse er angitt i forvaltningsmeldingen.
Til slutt gis flere vurderinger og en rekke mer konkrete anbefalinger, bl.a. om hvilke utviklingsbehov som bør stå sentralt for Udir.