Solumsmoen, Dag og Gudrun Vik (2015):
Evaluering av Utdanningsdirektoratet
Oslo, Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT. Difi rapport 2015:17
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
https://www.difi.no/sites/difino/files/evaluering_av_utdanningsdirektoratet_difi-rapport_2015_17.pdf
Omtale:
https://www.difi.no/rapport/2015/10/evaluering-av-utdanningsdirektoratet
Antall sider:
72
ISSN-nummer:
1890-6583
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
3182
Disse opplysningene er sist endret:
5/10 2016
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Horisontal dimensjon:
- Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
Sammendrag:
For å sette evalueringen inn i en kontekst er det gjort rede for hva som kjennetegner politikkområdet som Udir befinner seg innenfor, hvilken styringstenkning som er aktuell, og hvilke roller dette gir direktoratet å spille.
Dernest gjennomgås direktoratets resultater, dels slik direktoratet selv rapporterer det, dels slik ulike typer brukere opplever det.
Videre er det en redegjørelse for faktorer som kan påvirke direktoratets resultater. Eksternt gjelder det forholdet til KD og andre aktører, og internt er det faktorer som styring og ledelse, ressursdisponering, organisering, kompetanse mv.
I et eget kapittel vurderes i hvilken grad direktoratet bidrar til merverdi sett opp mot forvaltningsverdiene, slik disse er angitt i forvaltningsmeldingen.
Til slutt gis flere vurderinger og en rekke mer konkrete anbefalinger, bl.a. om hvilke utviklingsbehov som bør stå sentralt for Udir.