Hva skjer med regional statsforvaltning? Utviklingstrekk, drivkrefter og muligheter.
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Author
Bakli, Oddbjørg, Ingunn Botheim, Peter Bøgh, Anniken Grønli Foss, Mathias W. Johannessen, Trond Kråkenes, Janicke Weum
Year
2017
Publisher
Oslo, Direktoratet for forvaltning og IKT Difi
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
https://www.difi.no/sites/difino/files/rapport_til_nett.pdf
Link to review:
https://www.difi.no/rapport/2017/11/faerre-enheter-og-mer-spesialisering-i-den-regionale-statsforvaltningen
Number of pages:
48
ISSN:
1890-6583
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
3348
This page was last updated:
2017-12-08 09:38:37.073
- Skattedirektoratet
- Skattekontor
- Tolletaten
- Tollvesenet fagdivisjoner
- Skatteregioner
- Sjøfartsdirektoratet
- Justervesenet - lokalt
- Kystverket virksomhetsområder
- Norges vassdrags- og energidirektorat
- Det norske justervesen
- Fiskeridirektoratet - hovedkontor
- Kystverket
- Fiskeridirektoratets ytre etat
- Avdelinger
- Direktoratet for arbeidstilsynet
- Statens vegvesen - fagdivisjoner
- Vegdirektoratet
- Husbanken - hovedkontoret
- Arbeidstilsynet - tilsynskontor
- Husbanken
- Husbankens regionkontor
- Statsforvalteren
- Politi- og lensmannsdistrikter
- Kriminalomsorgsregioner
- Sivilforsvaret: Distriktene
- Politidirektoratet
- Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
- Fylkesmannen i Buskerud
- Fylkesmannen i Finnmark
- Fylkesmannen i Hedmark
- Fylkesmannen i Hordaland
- Statsforvaltaren i Møre og Romsdal
- Statsforvalteren i Nordland
- Fylkesmannen i Nord-Trøndelag
- Fylkesmannen i Oppland
- Fylkesmannen i Oslo og Akershus
- Statsforvaltaren i Rogaland
- Fylkesmannen i Sogn og Fjordane
- Fylkesmannen i Sør-Trøndelag
- Fylkesmannen i Telemark
- Fylkesmannen i Troms
- Fylkesmannen i Vestfold
- Fylkesmannen i Østfold
- Barne-, ungdoms- og familieetaten
- Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
- Bufetat - regionkontor
- Mattilsynet
- Mattilsynet - hovedkontoret
- Mattilsynet tilsynsdivisjoner
- Mattilsynet - distriktskontor
- Statens kartverk
- Statens kartverk - fylkeskontorene
- Riksarkivet
- Statens lånekasse for utdanning
- Statens lånekasse for utdanning
- Statens lånekasse for utdanning - regionkontorer
- Integrerings- og mangfoldsdirektorat
- Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
- Integrerings- og mangfoldsdirektorat (IMDi) - regionkontor
- Arbeids- og velferdsetaten
- Arbeids- og velferdsdirektoratet
- NAV Arbeids- og tjenestelinjen
- NAV Arbeids- og tjenestelinjen
- Statsarkivene
- Arkivverket
- Skatteetaten
- Tolletaten
- Fiskeridirektoratet
- Kystverket
- Politi- og lensmannsetaten
- Arbeidstilsynet
- Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap - regionkontor
- Statens kartverk
- Justervesenet
- Sjøfartsdirektoratet med Skipskontrollen
- Sjøfartsdirektoratets stasjoner
- Norges vassdrags- og energiverk
- Vassdrags- og energiforvaltning - regionkontor
- Statens vegvesen
- Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
- Kriminalomsorgsdirektoratet
- Kriminalomsorgsetaten
- Statsforvalteren i Agder
- Statsforvalteren i Trøndelag
- Statsforvaltaren i Vestland
- Statsforvaltaren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
- Statsforvalteren i Innlandet
- Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
- Statsforvalteren i Troms og Finnmark
- Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
- Andre ordinære forvaltningsorgan
Summary
I denne rapporten beskriver vi sentrale utviklingstrekk i organiseringen av regional
statsforvaltning og belyser viktige drivkrefter eller hensyn som har påvirket
utviklingen. Regional statlig forvaltning har vært gjennom store strukturelle
endringer i de senere år. Et dominerende utviklingstrekk er at det blir færre
regionale enheter. Vi ser også en tendens til sterkere spesialisering,
oppgavedifferensiering og etablering av fellestjenester.
I rapporten drøfter vi også hvordan regional statsforvaltning vil utvikle seg
fremover og belyser følgende problemstillinger:
Når må staten være geografisk til stede?
Når bør regional stat være samordnet?
Når kan staten være geografisk spredd?