Trond Kråkenes, Magne Langset (2018):
En analyse av inndelingen av regional stat. Delrapport om regional utvikling og planlegging. Difi rapport 2018:12
Oslo, Direktoratet for forvaltning og IKT
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Rapport
Link to publication:
Number of pages:
33
ISSN:
1890-6583
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
3434
This page was last updated:
11/4 2019
State units related to this publication:
- Kystverket virksomhetsområder
- Fiskeridirektoratet - hovedkontor
- Kystverket
- Fiskeridirektoratets ytre etat
- Statens vegvesen - fagdivisjoner
- Vegdirektoratet
- Innovasjon Norge
- Fiskeridirektoratet
- Kystverket
- Statens vegvesen
- Fiskeridirektoratet Region Nordland
- Fiskeridirektoratet Region Sør
- Fiskeridirektoratet Region Vest
- Kystverket Sørøst
- Kystverket Vest
- Kystverket Midt-Norge
- Kystverket Nordland
- Kystverket Troms og Finnmark
- Kystverket Rederi
- Region midt - Molde kontorsted
- Region nord - Bodø kontorsted
- Region sør - Arendal kontorsted
- Region vest - Leikanger kontorsted
- Region øst - Lillehammer kontorsted
- Fiskeridirektoratet Region Nord
- Fiskeridirektoratet Region Midt
Summary:
Rapporten gir en vurdering av samhandling og endringsbehov for statsetater med virksomhet innenfor regional utvikling og planlegging. Etatene som er valgt ut er Innovasjon Norge, Fiskeridirektoratet, Statens vegvesen og Kystverket.
Undersøkelsen viser at felles struktur mellom fylkeskommunene og statlige samarbeidspartnere er en fordel i arbeidet med regional planlegging og utvikling. Samtidig fremstår lik inndeling for alle regionale statsetater hverken som realistisk eller ønskelig. Difi mener styring, fullmakter og ressurser er viktigere forutsetninger enn regional inndeling for deltagelse og gode samhandlingsrelasjoner mellom statsetatene og fylkeskommunene i arbeidet med regional samfunnsutvikling.
Videre er det Difis vurdering at statlige regiongrenser på tvers av fylkesinndelingen gir større samordningsulemper enn at de statlige regionene omfatter to eller flere fylkeskommuner så lenge etatsregionenes yttergrenser følger fylkesinndelingen.