Trond Kråkenes, Magne Langset (2018):
En analyse av inndelingen av regional stat. Delrapport om regional utvikling og planlegging. Difi rapport 2018:12
Oslo, Direktoratet for forvaltning og IKT
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
Antall sider:
33
ISSN-nummer:
1890-6583
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
3434
Disse opplysningene er sist endret:
11/4 2019
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
- Kystverket virksomhetsområder
- Fiskeridirektoratet - hovedkontor
- Kystverket
- Fiskeridirektoratets ytre etat
- Statens vegvesen - fagdivisjoner
- Vegdirektoratet
- Innovasjon Norge
- Fiskeridirektoratet
- Kystverket
- Statens vegvesen
- Fiskeridirektoratet Region Nordland
- Fiskeridirektoratet Region Sør
- Fiskeridirektoratet Region Vest
- Kystverket Sørøst
- Kystverket Vest
- Kystverket Midt-Norge
- Kystverket Nordland
- Kystverket Troms og Finnmark
- Kystverket Rederi
- Region midt - Molde kontorsted
- Region nord - Bodø kontorsted
- Region sør - Arendal kontorsted
- Region vest - Leikanger kontorsted
- Region øst - Lillehammer kontorsted
- Fiskeridirektoratet Region Nord
- Fiskeridirektoratet Region Midt
Sammendrag:
Rapporten gir en vurdering av samhandling og endringsbehov for statsetater med virksomhet innenfor regional utvikling og planlegging. Etatene som er valgt ut er Innovasjon Norge, Fiskeridirektoratet, Statens vegvesen og Kystverket.
Undersøkelsen viser at felles struktur mellom fylkeskommunene og statlige samarbeidspartnere er en fordel i arbeidet med regional planlegging og utvikling. Samtidig fremstår lik inndeling for alle regionale statsetater hverken som realistisk eller ønskelig. Difi mener styring, fullmakter og ressurser er viktigere forutsetninger enn regional inndeling for deltagelse og gode samhandlingsrelasjoner mellom statsetatene og fylkeskommunene i arbeidet med regional samfunnsutvikling.
Videre er det Difis vurdering at statlige regiongrenser på tvers av fylkesinndelingen gir større samordningsulemper enn at de statlige regionene omfatter to eller flere fylkeskommuner så lenge etatsregionenes yttergrenser følger fylkesinndelingen.