Internasjonaliseringsstrategier og praksis: En komparativ casestudie av Det juridiske fakultet på UiB og UiO
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Author
Havn, Christina
Year
2018
Publisher
The University of Bergen, Department of Administration and Organization Theory
Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Link to publication:
https://bora.uib.no/bora-xmlui/bitstream/handle/1956/17925/Masteroppgave-Christina-Havn--admorg-2018.pdf
Link to review:
https://hdl.handle.net/1956/17925
Number of pages:
71
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
4724
This page was last updated:
2021-09-16 13:49:09.323
Summary
Internasjonalisering et villet politisk middel for å heve kvaliteten på norsk høyere utdanning. Gjennom en rekke offentlige dokumenter har myndighetene satt seg mål å utvikle akademia og tilby utdanning med god kvalitet som er viktig for dagens arbeids- og samfunnsliv. De som skal utvikle og tilby utdanning er først og fremst utdanninginstitusjonene. Formålet med denne oppgaven er derfor å avdekke hvordan internasjonaliseringsstrategier har blitt formulert og deretter arbeidet med i norsk høyere utdanning: fra strategi til praksis. Jeg vil undersøke dette på institusjons- og fakultetsnivå for å se hvordan to universiteter og to fakulteter arbeider med internasjonalisering. Hensikten med analysen er å kartlegge sentrale og lokale strategier og praksis for internasjonalisering gjennom en komparativ casestudie av Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo, og Det juridiske fakultet i de tilhørende universitetene. Den komparative casestudien har vist at det er mest likheter å finne i definisjonen, tolkningen og arbeidet med internasjonalisering ved UiB og UiO. Det er likevel noen variasjoner med i bildet. Det er enkelte elementer som fremstår som mer fremtredende, som for eksempel at ledelsen på Det juridiske fakultet på UiB har en mer synlig rolle i å oppmuntre og sette inn tiltak for å forsterke internasjonalisering på fakultetet. Samtidig ser vi at på Det juridiske fakultetet i Oslo satser de mye på å integrere de norske og de internasjonale studentene på campus. Dette med hjelp fra internasjonale forskere, doktorgradsstudenter og ansatte. Måten de ansatte har jobbet med internasjonalisering i administrasjonene har vist seg å være preget både av instrumentelle føringer så vel som det institusjonelle. Fakultetene er like, men like forskjellige i den grad at de har sine egne regler, kulturer og tradisjoner på hvordan de arbeider med internasjonalisering.