SSHF, mediene og omdømme : En kvantitativ innholdsanalyse med vekt på hvordan foretaket og lederne fremstår i mediene

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Author
Emanuelsen, Mette Christine

Year
2020

Publisher
University of Agder

Type of publication:
Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:
https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2684057/EMette%20Christine%20manuelsen.pdf

Link to review:
https://hdl.handle.net/11250/2684057

Number of pages:
111

Language of publication:
Norsk

Country of publication:
Norge

NSD-reference:
4779

This page was last updated:
2021-10-18 14:18:51.26


Affiliations related to this publication
  • Helseforetak

Summary
Denne oppgaven handler om SSHF, lederne, mediedekningen og omdømme. Det norske helsevesen har gjennom de siste tiårene gjennomgått flere reformer for å tilpasse seg samfunnsutviklingen. Jeg vil i denne masteroppgaven starte med å ta leseren med på en historisk reise gjennom de mest sentrale deler av denne reformutviklingen. Dette skal være med å gi en opplevelse av hvordan ting henger sammen, samt en bedre helhet og forståelse for hva oppgaven handler om. Jeg vil så gi en innføring i teori rundt temaene organisasjons-, ledelse-, omdømme- og medieteori. Modellen til Parsons har inspirert blant annet Strand (2007) i relasjon til studier av ledelse. Utgangspunktet til Torodd Strand er at ledere blir ansvarliggjort i forhold til resultat og må tilse at organisasjoner ivaretar Produksjonsfunksjonen, Administrasjonsfunksjonen, Integratorfunksjonen og Entreprenørfunksjonen, heretter forkortet til PAIE. Jeg vil så presenterer ulik metodeteori for å forklare hvordan jeg har valgt å tilnærme meg forskningsspørsmålene. Som forsker står man overfor mange valg når det gjelder metode. Til slutt i metodekapittelet presenterer jeg hvordan det empiriske materialet er bearbeidet, strukturert og klargjort for analyse.