FORVALTNINGSDATABASEN

Emanuelsen, Mette Christine (2020):

SSHF, mediene og omdømme : En kvantitativ innholdsanalyse med vekt på hvordan foretaket og lederne fremstår i mediene

University of Agder

Publikasjonstype:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Fulltekst:

https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2684057/EMette%20Christine%20manuelsen.pdf

Omtale:

https://hdl.handle.net/11250/2684057

Antall sider:

111

Publiseringsspråk:

Norsk

Land publikasjonen kommer fra:

Norge

NSD-referanse:

4779

Disse opplysningene er sist endret:

18/10 2021

Horisontal dimensjon:

Sammendrag:

Denne oppgaven handler om SSHF, lederne, mediedekningen og omdømme. Det norske helsevesen har gjennom de siste tiårene gjennomgått flere reformer for å tilpasse seg samfunnsutviklingen. Jeg vil i denne masteroppgaven starte med å ta leseren med på en historisk reise gjennom de mest sentrale deler av denne reformutviklingen. Dette skal være med å gi en opplevelse av hvordan ting henger sammen, samt en bedre helhet og forståelse for hva oppgaven handler om. Jeg vil så gi en innføring i teori rundt temaene organisasjons-, ledelse-, omdømme- og medieteori. Modellen til Parsons har inspirert blant annet Strand (2007) i relasjon til studier av ledelse. Utgangspunktet til Torodd Strand er at ledere blir ansvarliggjort i forhold til resultat og må tilse at organisasjoner ivaretar Produksjonsfunksjonen, Administrasjonsfunksjonen, Integratorfunksjonen og Entreprenørfunksjonen, heretter forkortet til PAIE. Jeg vil så presenterer ulik metodeteori for å forklare hvordan jeg har valgt å tilnærme meg forskningsspørsmålene. Som forsker står man overfor mange valg når det gjelder metode. Til slutt i metodekapittelet presenterer jeg hvordan det empiriske materialet er bearbeidet, strukturert og klargjort for analyse.