The State Administration Database

Blaasvær, Sebastian Z.-E. (2022):

Kriseledelse i politiet: En kvalitativ metasyntese om kriseledelse i norsk politi etter 2011

Oslo, Politihøgskolen

Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.

Type of publication:

Hovud-/magister-/masteroppgåve

Link to publication:

https://phs.brage.unit.no/phs-xmlui/bitstream/handle/11250/3012966/master_Blaasv%c3%a6r.pdf

Link to review:

https://hdl.handle.net/11250/3012966

Number of pages:

91

Language of publication:

Norsk

Country of publication:

Norge

NSD-reference:

4811

This page was last updated:

28/9 2022

State units related to this publication:

Summary:

Denne masteroppgaven handler om kriseledelse i norsk politi. Den er gjennomført som en oversiktstudie ved bruk av kvalitativ metasyntese, med fokus på stabsledet håndtering av akutte kriser. Når en krise inntreffer, vil politidistriktene etablere stab for å forsterke ledelsessystemet på operasjonelt nivå. Under stabsetableringen kan det oppstå utfordringer med aktørenes rolleforståelse og samhandling som påvirker politiets evne til å håndtere krisen.
Gjennom en planlagt og systematisk søkeprosess identifiserte forfatteren primærstudier som omhandlet kriseledelse i norsk politi etter 2011. Funn fra disse studiene har han sammenstilt og drøftet i lys av relevant teori. Videre har han sett på hvordan politiets struktur og praksis påvirker evnen til å utvikle situasjonsforståelse og gjennomføre gode beslutningsprosesser.
Målet med oppgaven har vært å undersøke i hvilken grad stabsledelse er egnet til effektiv håndtering av akutte kriser. For å finne svar som kan gjelde for hele politiet har forfatteren valgte oversiktsstudie som metode.
Drøftingen viser at stabsledelse i liten grad er egnet til effektiv håndtering av akutte kriser. Det er utfordringer både ved politiets struktur og praksis som påvirker krisehåndteringsevnen negativt. Endringer i organiseringen ved overgangen fra linje- til stabsledelse fører til usikkerhet rundt roller og beslutningsansvar, vanskeliggjør situasjonsforståelse og senker beslutningstempoet. Videre viser funn at politiet har vanskelig for å lære av hendelser og øvelser, at de øver for lite, og at de øver med feil fokus.