Blaasvær, Sebastian Z.-E. (2022):
Kriseledelse i politiet: En kvalitativ metasyntese om kriseledelse i norsk politi etter 2011
Oslo, Politihøgskolen
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
https://phs.brage.unit.no/phs-xmlui/bitstream/handle/11250/3012966/master_Blaasv%c3%a6r.pdf
Omtale:
https://hdl.handle.net/11250/3012966
Antall sider:
91
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
4811
Disse opplysningene er sist endret:
28/9 2022
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Sammendrag:
Denne masteroppgaven handler om kriseledelse i norsk politi. Den er gjennomført som en oversiktstudie ved bruk av kvalitativ metasyntese, med fokus på stabsledet håndtering av akutte kriser. Når en krise inntreffer, vil politidistriktene etablere stab for å forsterke ledelsessystemet på operasjonelt nivå. Under stabsetableringen kan det oppstå utfordringer med aktørenes rolleforståelse og samhandling som påvirker politiets evne til å håndtere krisen.
Gjennom en planlagt og systematisk søkeprosess identifiserte forfatteren primærstudier som omhandlet kriseledelse i norsk politi etter 2011. Funn fra disse studiene har han sammenstilt og drøftet i lys av relevant teori. Videre har han sett på hvordan politiets struktur og praksis påvirker evnen til å utvikle situasjonsforståelse og gjennomføre gode beslutningsprosesser.
Målet med oppgaven har vært å undersøke i hvilken grad stabsledelse er egnet til effektiv håndtering av akutte kriser. For å finne svar som kan gjelde for hele politiet har forfatteren valgte oversiktsstudie som metode.
Drøftingen viser at stabsledelse i liten grad er egnet til effektiv håndtering av akutte kriser. Det er utfordringer både ved politiets struktur og praksis som påvirker krisehåndteringsevnen negativt. Endringer i organiseringen ved overgangen fra linje- til stabsledelse fører til usikkerhet rundt roller og beslutningsansvar, vanskeliggjør situasjonsforståelse og senker beslutningstempoet. Videre viser funn at politiet har vanskelig for å lære av hendelser og øvelser, at de øver for lite, og at de øver med feil fokus.