Helsvig, Kim G. (2017):
Reform og rutine: Kunnskapsdepartementets historie (1945-2017)
Pax
Please note: This page may contain data in Norwegian that is not translated to English.
Type of publication:
Bok
Link to publication:
https://www.nb.no/items/93dfab680db1d9de503f0c303e79b12d
Link to review:
https://www.pax.no/reform-og-rutine.6052380-331611.html
Number of pages:
317
ISBN:
9788253040301
Language of publication:
Norsk
Country of publication:
Norge
NSD-reference:
4851
This page was last updated:
15/11 2023
State units related to this publication:
- Kirke- og undervisningsdepartementet
- Kultur- og vitenskapsdepartementet
- Utdannings- og forskningsdepartementet
- Kirke- og kulturdepartementet
- Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
- Kulturdepartementet
- Kunnskapsdepartementet
Affiliations related to this publication:
- Departement
Summary:
Kunnskapsdepartementet har vært en pådriver for store reformer og en kraftig utbygging av det norske skole-, utdannings- og forskningssystemet etter andre verdenskrig, reformer som på grunnleggende vis har omformet det norske samfunnet. Dermed har departementets indre historie også vært vevd inn i den større nasjonale historien. Departementets tradisjonelle og rutinemessige forvaltning ble grunnleggende endret i møte med den ambisiøse og målbevisste oppbyggingen av det sosialdemokratiske skole-, utdannings- og forskningssystemet fra 1950-årene til midten av 1970-årene. Da proklamerte statsråd Bjartmar Gjerde fra Arbeiderpartiet at Norge hadde verdens beste skole, men dette var et glansbilde som ganske snart slo sprekker. I de følgende tiårene ble da også det rådende forvaltningsregimet på skole-, utdannings og forskningsområdet avviklet, blant annet som følge av det generelle gjennomslaget for nye styringsidealer i sentralforvaltningen. Rundt årtusenskiftet ble dette bruddet med fortiden befestet og utdypet med fremveksten av en internasjonal kunnskapens konkurransearena som bidro til å stake ut en ny kurs - både for departementet selv og den sektoren det forvaltet.